
Šambala
Aj
s obrázkom.
Šambala
je "ukrytá" vo vzdialenej časti nedostupných Himalájí. Vraví
sa aj, že je to Gyanganj
- domov nesmrteľníkov. Niektorí ju volajú Šambala (Shambala),
Shangri-La (Šangri la) alebo Siddhashram a veriaci veria,
že je to nebeské kráľovstvo, ktoré
formuje náš osud.
V Tibete toto legendárne a osvietené kráľovstvo (Šambala)
znamená "zdroj šťastia". Nie
je to "nebo" na našej Zemi, ale mystické kráľovstvo, ktoré
stráži najtajnejšie duchovné učenia sveta, vrátane Kala
čakry (kolesa času), čo je pilier budhistickej múdrosti.
Istými meditačnými schopnosťami, ale i správnym vnímaním sem možno
preniknúť. Budhizmus spája Šambalu
s Budhom, o ktorom sa vraví, že pred smrťou nadobudol formu
jedného z bohov Kala čakry a odovzdal svoje najvyššie učenie skupine
prívržencov v južnej Indii. Medzi týmito bol aj kráľ Suchandra.
Šambala je však aj súčasťou hinduizmu, kde ju spomínajú s rovnakou
úctou.
Naša kultúra je zameraná najskôr vidieť a až potom
uveriť. Mystické kráľovstvo Šambala však možno poznať iba spôsobom
najprv uveriť a až potom vidieť. Hinduisti ho nazývajú Paradeša
alebo Aryavarša, teda miesto,
odkiaľ prišli Védy. Kelti ho poznali
pod názvom Avalon. Tibetské texty popisujú Šambalu aj ako svätú
horu Meru s tým, že technológia jej obyvateľov je ďaleko vyspelejšia
ako naša. V gréckej mytológii je Šambala (alebo "raj nesmrteľníkov")
označená pojmom Hyperborea.
Roerich po svojej expedícii uvádzal, že v Himalájách sú jaskyne, ktoré
vedú hlboko do podzemia s tým, že by tam niekde hlboko mohol byť život.
Odhliadnuc od budhistických lámov a ďalších duchovných,
ktorí nezverejňujú svoje poznatky, prvé významnejšie priblíženie Šambaly
a tým aj Agarthy urobil na Západe francúzsky spisovateľ Joseph-Alexandre
Saint-Yves (1842-1910), ktorý sa sám vzdelával ako okultista a
filozof a ktorý sa sám učil aj staroindický sanskrit. Ďalšou významnou
osobnosťou bol poľský vedec Ferdinand Ossendowski (1876-1945),
ktorý väčšiu časť svojho života strávil v Rusku. Na svojich cestách
po Mongolsku sa často rozprával s budhistickými mníchmi. O Šambalu
sa začal zaujímať po tom, ako sa zoznámil s lámom menom Tushegoun,
ktorý utiekol pred októbrovou revolúciou v Rusku a ktorý tvrdil, že
má úzky vzťah s tibetským dalajlámom. Nicholas Roerich (1874-1947),
ruský umelec, básnik, mystik a spisovateľ, viedol expedíciu cez púšť
Gobi, o ktorej sa vraví, že ju financovala Sovietska tajná služba
(NKVD).
Tibeťania, ale aj turisti referujú občas o zvláštnych
úkazoch. V istých indických novinách vyšiel článok začiatkom 20. storočia
(ale takých príbehov je oveľa viac), kde sa popisuje návšteva britského
dôstojníka, ktorý trávil čas v Himalájách. Zrazu uvidel vysokého a
ľahko oblečeného muža, ktorý ho pozoroval. Muž ihneď vyskočil a zmizol
a na jeho veľké udivenie to Tibeťanov, ktorí s ním spolu trávili pobyt
na horách, ani najmenej neprekvapilo - pokojne mu vysvetlili, že videl
jedného zo snežných mužov, ktorí
strážia vchod do posvätnej zeme.
Ruský
vedec Andrej Strelkov v Ruskej
federácii (Bakšir), skúma Šambalu už dosť dlho. Hovorí, že existencia
tohto legendárneho kráľovstva
sa naozaj popisuje v starovekých textoch a ide o "krajinu"
s obyvateľmi, ktorí sú nadradení svojimi schopnosťami voči nám - obyčajným
ľuďom.
Na obrázku vidieť Kala čakra
jantru (geometrickú "matricu").
Strelkov vraví, že Šambala je magický,
osvietený svet, ktorý skutočne existuje. Šambala preto
priťahuje mnoho ľudí, aj slávne postavy ako Hitler, Lenin či Stalin.
Nemecká vláda počas druhej svetovej vojny poslala niekoľko expedícií
do Tibetu, pretože zmienky o Šambale v náboženskej literatúre budhizmu
zdanlivo súhlasili s vykonštruovanou teóriou o árijskom pôvode Nemcov.
Legenda o Šambale je veľmi populárna nielen na Západe,
hoci ju "obohacujú" aj rôzne špekulácie. Panuje však všeobecne
uznávaný názor, že poznanie o Šambale je tajomstvom aj pre tých najzasvätenejších,
či už učencov budhizmu alebo
hinduizmu. Strelkov ďalej vraví, že prastarých textov je veľmi málo
a len vysoko zasvätení lámovia vedia takéto texty pochopiť. Všetky
pokusy preniknúť do tajomstva Šambaly priniesli nešťastie alebo nezdar.
Strelkov sa nebojí povedať, že mnohí vedci, ktorí skúmali Šambalu,
tragicky zomreli. Napríklad nemecký orientalista Albert Gruenwedel
(ktorý žil v prvej polovici 20. storočia) sa pri preklade textov o
Šambale zbláznil. V stave dočasného šialenstva vyskočil z okna a zomrel.
Takýchto prípadov je viac. Mnohí z tých, ktorí chceli skúmať Šambalu
z vedeckého hľadiska, nemali "šťastie". Ak však niekto postaví
otázku, prečo toto "magické kráľovstvo" zabíja, treba vidieť
aj to, že väčšina vedcov ho nevníma vážne a ide im iba o osobný prospech.
Nepovažujú Šambalu za niečo "reálne" na rozdiel od Strelkova,
ktorý prijal budhizmus srdcom
a ktorý okrem iného dodáva, že o mnohých tajomstvách nemožno ani hovoriť.
Existujú neuveriteľne blízke podobnosti medzi biblickou apokalypsou
a proroctvom Kala čakra tantry,
podľa ktorého kráľ tohto magického sveta, Rudra
Čakrin, porazí sily temnôt na konci obdobia temna - Kali
Yugy, a ustanoví zlatý vek
v rámci planetárneho pôsobenia. Niektoré legendy ho zrovnávajú s ešte
len očakávanou inkarnáciou Boha Višnua - Kalki,
ktorý je určený pre posledný súd. Proroctvo zo Šambaly obsahuje
aj zdroje o budúcich mesiášoch v iných náboženstvách. Proroctvo vraví,
že toto kráľovstvo (Šambaly) bude mať 32 kráľov, ale podmienky
vo svete pozemšťanov, teda nás ľudí, sa budú neustále zhoršovať. Človek
sa stane krvilačnejší a na Zemi prevládne materialistická ideológia.
Keď si títo "barbari", ktorí ničia Zem, budú myslieť, že sa im
už nič a nikto nevyrovná v boji s ich zbraňami a nechajú sa zotročiť
temným kráľom, vtedy hmly poodhalia ľadové vrchy Šambaly. Rudra
Čakrin, posledný kráľ Šambaly, porazí temného kráľa a na Zemi
nastolí poriadok. Mnohí lámovia veria, že toto sa môže stať okolo
roku 2012, čo možno vykalkulovať matematicky a čo korešponduje aj
s víziami o konci sveta, ktoré vychádzajú z múdrosti Majov, ktorí
vo svojom kalendári tiež stanovili rok
2012 ako koniec.
Niektoré názory hovoria, že Šambala existovala niekde v blízkosti
údolia Hunza v Pakistane.
Back
