
Iné bohyne
Indovia (alebo presnejšie hinduisti) svojim
bohom pripisujú role. Tak, ako ich máme
my - matka, ale pritom už aj babička
a dcéra zároveň, ale aj učiteľka
či sprievodkyňa turistov je síce stále
jedna a tá istá osoba, v každej prisúdenej funkcii plní iné úlohy.
Niekoľko sto mien jedného Boha je teda iba prisúdením istej funkcie
jednej a tej istej božskej realite.
Ženské kulty
Božie matky
Kult Sapta Matrika
alebo Ašta Matrika siaha do dávnej minulosti. Ide o kult
Božích Matiek (sapta - sedem, ašta - osem, matrika alebo matrka
- matka), ktoré pravdaže predstavujú vlastnosti Bohyne Šakti
(Deví); matiek je niekde sedem,
prípadne osem (kde je pričlenená Párvatí); kult božích matiek mohol
byť skĺbeninou šaktizmu a šivaizmu; niektoré zdroje, napr. murugan.org,
uvádzajú, že tieto božstvá prevzal hinduizmus, ktorý pri svojom vzniku
a aj počas svojej existencie kedysi veľmi dávno čerpal z pôvodných
najstarších šamanistických kultúr. Ide o tieto "matky":
1.
Brahmání. 2. Mahešvári. 3. Kaumárí. 4. Vaišnaví. 5. Váráhí. 6. Indrání.
7. Nárasimhí.
Ich stvorenie je popísané v knihe Deví Máhátmyam.
Túto knihu som preložil a hľadám vydavateľa.
O stvorení božích matiek sa píše v kapitole 8.
11-21. V tejto chvíli, ó kráľu, aby bolo možné rozdrtiť nepriateľov
bohov a aby najvyšší bohovia uspeli, z ich tiel - z Brahmu, Šivu,
Guhua (pozn.: boha Skandu, Šivovho syna), Višnua a Indru na svet vyžiarili
nesmierne vitálne a mocné ženské energie (pozn.: v sanskrite šakti)
a vo forme týchto bohov pristúpili k Čandike. V akej podobe
bol každý boh a aké mal ozdoby či dopravný prostriedok, v tej istej
podobe energia jeho Šakti vyrazila do boja proti asurom. Brahmova
energia prichádzala labuťami zapriahnutá pred nebeským vozom - Brahmání
s ružencom z koráliek a s džbánom (pozn.: Kamandalu) v rukách. Prišla
aj Mahešvári (pozn.: Šivova ženská
energia) - sedela na býkovi, v ruke držala podmaňujúci trojzubec,
na sebe mala veniec zapletený z veľkých hadov a hlavu ozdobenú polmesiacom.
Šakti Kaumárí v podobe Guhua s
oštepom v ruke sedela na prekrásnom pávovi a prišla, aby na asurov
zaútočila. Rovnako prichádzala i Višnuova Šakti (pozn.: Vaišnaví)
usadená na Garudovi (pozn.: mytologický vták, Višnuov dopravný prostriedok),
v rukách s lastúrou, diskom, palicou, lukom a mečom. Blížila sa aj
ďalšia Višnuova energia - Váráhí,
ktorá vyžiarila z nenapodobiteľnej podoby obetného diviaka a tak sa
niesla ako diviak. Dorazila tam aj Šakti Nrsimhu (pozn.: Nárasimhí)
v tele Nrsimhadevu (pozn.: ďalší avatar boha Višnua - polomuž, pololev;
) ozdobená strapcom súhvezdí, ktorý zhodila pohodením hrivy. Podobne
prišla i tisícoká Indrání s bleskom
(pozn.: vajra) v ruke a ako Indra sedela na pánovi slonov (pozn.:
Airavata - biely slon boha Indru). Potom tieto božské energie obstúpili
Šivu a on povedal Čandike: "Poteš ma a ihneď týchto asurov zabi!"
Na obrázku nižšie je Váráhí, ktorá predstavuje energiu smrti;
táto bohyňa nosí čierne šperky a tvár má z divej svine.
Božie Matky často stoja popri
Ganešovi, napr. v rôznych vyobrazeniach (aj ako sochy v chrámoch).
Už podľa názvu vidieť, že Kaumárí je Muruganovou energiou, Indrání
patrí Indrovi, Brahmání Brahmovi...
Kedysi existoval
aj kult 64 yogini, ktorý sa opieral o ženský princíp
Boha a má aj niekoľko svojich chrámov. Yogini/joginí je výraz
pre ženské praktikantky jogy, ale trochu s podtónom čarodejníctva,
avšak so silnou vierou v Boha, čím sa od bežných čarodejníc tieto
ženy líšili. Pestovali tantry, ktorých cieľom bolo dosiahnuť mimoriadne
schopnosti.
Treba rozlíšiť
výrazy ako bohyňa, šakti, joginí
a dákiní. Bohyňa je
božská bytosť, ktorá stojí najvyššie. Keďže v slovenčine neexistuje
výraz pre Božiu spoločníčku, tiež sa používa termín „bohyňa“, ale
nie je to presne to, čo by to malo byť. Ak sa má vyjadriť typická
aktivita alebo vlastnosť Boha cez ženskú energiu, najvhodnejšie je
použiť výraz šakti (s veľkým „Š“
označujeme Najvyššiu Bohyňu Šakti, prípadne aj Šivovu družku - tiež
Šakti). V ponímaní šaktistov je Šakti Najvyšší Boh; šivaisti sa zase
na Šivovu družku pozerajú trochu inak ako šaktisti - považujú ju za
veľmi dôležitú, ale Najvyšším Bohom je Šiva, nie Šakti.
V hinduizme (keďže je
to hybrid názorov) sa ponímanie bohov líši (v závislosti od denominácie):
1) V šivaizme je Šakti
veľmi dôležitá, ale najdôležitejší je Šiva -
Boh Stvoriteľ. 2) V šaktizme je
najdôležitejším Bohom Šakti (Deví) a
ostatní bohovia sú menej dôležití.
Chaunsath Yogini
Yogini (joginí) sú ženské
pomocníčky Šakti. Dákiní
zase v mnohých indických textoch je synonymom pre čarodejníčky.
Význam slov joginí a
dákiní treba preto vidieť oddelene.
Chrámy
"64 Yogini" ostali dlho nepovšimnuté najmä z
dôvodu obrovského strachu a ľudia
žijúci v ich blízkosti skoro vždy hovorili o nich (o jogínkach) iba
pošepky. Tento kult bol aktívny v 9. a 13. storočí (nášho letopočtu)
a chrám "64 Yogini" pri meste Hirapur bol
objavený až v roku 1953 (hoci existoval stovky rokov). Z obrovského
strachu ľudí žijúcich blízko týchto chrámov možno vyvodiť záver, že
tento ženský kult musel naozaj mať paranormálne schopnosti.
Chrámy pozostávajú zo 64 sôch
ženských bohýň so zvodnými telami a aj so zvieracími tvárami
a tieto bohyne zároveň slúžia Bhairaví
(deštruktívna forma Deví podobná Kálí).
Vyznavači tohto
kultu verili, že uctievaním Bohyne Bhairaví
získajú paranormálne sily božstiev (siddhi)
aj pre seba a to až v takom rozsahu, že dokážu stať sa neviditeľnými.
Informácie o tomto kulte poskytuje napríklad Sri
Matottara Tantra, ktorá sa nachádza (v sanskrite) v národnom
archíve v Nepále. Chaunsath (64) Yogini
tancujú tanec cez deštruktívny vplyv Kalačakry
a ich hlbšie vnútro je utajené, pretože čierna
tantra, ktorú ovládajú, môže všetko zničiť. Zjednodušený
systém tohto dávnovekého kultu sa však ešte dodnes aplikuje v Indii
či Nepále. Existuje aj 64 čarodejníckych
mantier so 64
menami Kálí, napr. mantra Kálí
Nitya Siddhamata (Matka tých, ktorí dosiahli dokonalosť).
Opakovaním 64 mien Bohyne Bhairaví
vyznavač pristupuje do kruhu tohto Božstva.
Ďalšie indické bohyne
Aditi je Matka všetkých
nebeských bohov - Devamatri,
ktorú možno stotožniť s Vak (meno ďalšej bohyne v Rig Véde) a ktorá
je v Rig Véde spomenutá nejedenkrát. Aditi
je aj matkou tzv. slnečných božstiev.
Alakšmí je staršia sestra Lakšmí
a považujú ju za bohyňu nešťastia.
Bahuchara Mata je hinduistická bohyňa považovaná
za inkarnáciu božstva (ako historická osobnosť); narodila sa v kaste
Charan, ktorá je súčasťou histórie
i kultúry najmä indických štátov Radžastán
a Gudžarát.
Bhadrakálí je jemnejšia forma Kálí,
ktorú stvoril Šiva popri Virabhadrovi, keď ho urazil Dakša.
Durga je Šakti
(Aditi) aj pod menami Mahá Kálí, Párvatí...
Ganga - v hinduizme sa táto rieka považuje
za posvätnú a bola personifikovaná do bohyne Gangy, ktorá má svoje
korene aj v dávnovekých náboženských textoch. Uvádzajú sa v nich rôzne
verzie vzniku a podľa jednej je Ganga sestrou Párvatí
a žije v podzemí. Poznajú ju aj pod menom Džáhnaví. Rieka Ganga
má na konci temného veku, Kali Yugy, vyschnúť podobne, ako
sa to stalo s riekou Saraswatí. Vtedy možno očakávať Nový Vek
- Satya Yugu, teda obdobie pravdy. Ďalšie texty vravia, že Ganga bola
aj pestúnkou Boha Murugana.
Chelamma je hinduistická
bohyňa z južnej Indie, ktorá predstavuje škorpióna.
Uctievajú ju spolu s tantrickou bohyňou, ktorou je Kolaramma
(Durga) v meste Kolar v indickom
štáte Karnataka. Chelamma patrí do kategórie
škorpiónovitých bohýň, ktorá má svoje paralely aj v
iných kultúrach - menovite je to Malinalxochitl u Aztékov,
v egyptskej mytológii je to Hedetet (dcéra boha Ra; píše sa
o nej aj v egyptskej knihe mŕtvych), ale aj Ta-Bitjet, Horova
spoločníčka, rovnako aj Serket. Serket bola neskôr identifikovaná
ako Isis (Eset). Chrám Kolaramma v meste Kolar
je zasvätený aj vyššie uvedeným siedmym matkám. Sú tu historické pamiatky
z predkresťanského obdobia, kedy sa mesto Kolar volalo Kuvala-pura,
ktoré bolo do 10. storočia pod vládou dynastie Ganga.
Potom sa dostalo do rúk dynastie Chola, ktorá aj postavila
chrám Kolaramma okolo roku 1000.
Bohyňa Kolaramma je vlastne forma Bohyne
Durgy.
Hariti - pozri nižšie Tárá.
Kali Sára je čierna madona rómskeho etnika,
ku ktorej sa chodia Rómovia pokloniť do mestečka Les
Saintes Maries de la Mer vo Francúzsku každý rok v máji.
Uctievanie tejto čiernej madony rómskym etnikom je zaznamenané
od polovice 19. storočia a môže ísť o paralelu s indickou bohyňou
Kálí. Púť je uznaná aj katolíckou
cirkvou, hoci pôvod tejto sochy je utajený v dávnoveku a predpokladá
sa, že "čierna bohyňa" tu bola už pred príchodom
kresťanstva. Je všeobecne známe, že Rómovia pochádzajú z Indie a Kálí
teda mohli z krajiny svojho pôvodu importovať do Európy.
Khemukhi je 63 bohyňa v chráme 64 jogínskych
tanečníc v meste Džabalpur v štáte Madhya Pradéš. "KHE"
znamená "v nebi" a "MUKHI" "s tvárou";
preto je vo vyššie uvedenom chráme táto bohyňa zobrazená ako vták.
Obrázky a viac informácií o tomto chráme nájdete na týchto
stránkach.
Khodiyar Maa - (Maa - matka) bohyňa z hadieho
kráľovstva Nágá - pozri
tu.
Kámadhenu je božská
krava, ktorá veriacim splní akékoľvek želanie. Kamadi,
šiesta bohyňa v chráme 64
bohýň v meste Džabalpur, môže stelesňovať bohyňu, ktorá splní
akékoľvek sexuálne želanie.
Karumariamman, známa aj ako Mári
(vyslovuje sa na veľké prekvapenie rovnako ako meno Márie, Božej Matky
v kresťanstve), Mariamman, Mariá,
Amman, je juhoindická bohyňa dažďa a
matka bohov zobrazovaná s päťhlavou
kobrou za hlavou. Je ekvivalentom prvotnej formy Durgy,
ktorá sa objavila v podobe kobry. Je
to Áthi Parakšakthi (Prvá a Stvoriteľka).
Raz sa táto bohyňa (Deví Karumariamman) rozhodla
zjaviť sa vo svete. Vyčarovala si podobu
staršej pani a vydala sa na cestu k Slnku (bohu
Slnka), aby mu predpovedala budúcnosť. On si však vôbec neuvedomil,
že je to Deví Karumari a ani si ju nevšimol.
Deví Karumari preto hneď potom, ako sa mu ukázala, zmizla. Slnko však
v dôsledku svojho nezáujmu oslablo i s celou slávou. Uvedomilo si
svoju chybu a prosilo Karumari, aby sa vrátila. Požiadalo ju o odpustenie
i s prosbou, aby sa nedeľa stala jej dňom.
Ona jeho prosbu o odpustenie prijala a súhlasila i s tým, aby sa nedeľa
stala jej dňom.
Subhadra a aj Karumari sú Krišnove sestry.
O tejto bohyni je však k dispozícii málo informácií. Karumariamman
je dávnoveká - najstaršia forma Šakti - a čo najbližšie k Aditi, k
védskej matke bohov. Je zobrazovaná s piatimi
hadmi, ktoré jej vystupujú nad hlavou. Tieto hady predstavujú
na jednej strane dávnovekosť, pretože plazy boli vôbec prvé väčšie
živočíchy, ktoré sa objavili na zemskom povrchu po tom, ako sa život
vyvinul v mori. Na druhej strane päť hadov predstavuje päť živlov
(Panchabhuta) - 1) zem (Prithvi); 2) voda (Jal); 3)
oheň (Agni); 4) vzduch (Vayu) a 5) nebeský - éterický
zvuk (Akasha).
Táto bohyňa má i svoje typické atribúty ako napríklad Kathavarayan,
čo je vidiecky boh, ktorý túto bohyňu vždy sprevádza a ktorého stvoril
Šiva zo svojho tretieho oka. Kathavarayan bol strážcom jej záhrady.
Potom je to lev, dopravný prostriedok
Karumariamman, ale i Durgy (Durga má špecifický atribút bohyne vojny).
Jej symbolom je lampa, preto modlitbami
k lampe ju možno osloviť najlepšie. Agasthiar,
jeden zo siedmych veľkých mudrcov (Saptariši), ju uctieval počas splnu
v mesiaci Thai (v tamilskom kalendári je to január - február). Podľa
jej slov je najvhodnejšie ju uctievať vyliatím mlieka do mraveniska
alebo modlitbou k idolu hada pod tropickým stromom z čeľade Meliaceae.
Ďalším atribútom je, že Karumariamman je bohyňou
juhu, preto jej chrámy uvidíte iba v južnej časti Indie a potom
v južnej Ázii (Malajzia, Singapúr atď.).
Zaujímavosťou je vyslovovanie jej mena, ktoré sa vyslovuje rôzne
- Mári, Karumárí a podobne. Avšak podobnosť vyslovovania jej
mena s kresťanskou Pannou Máriou zaráža.
V hinduizme je táto bohyňa princípom Matky, ale bez vyhranenejších
atribútov, aké má Párvatí (jej rola sa úzko spája so Šivom, Karumariamman
toto spojenie nemá) alebo Kálí (ktorá chce obnovu, preto najprv chce
zničiť to, čo je staré; vyhraneným atribútom Kálí je preto deštrukcia,
ale nie zlo).
Lakšmí (aj Laxmi) je spoločníčka Boha
Višnua, ktorá sa tiež inkarnuje do ľudskej podoby ako Višnu
(v podobe človeka je to Krišna, Rámá...), preto aj pre ňu nájdeme
viac mien (Radha, Sítá...). V Rámájane Lakšmí sprevádza Rámu ako Sítá.
Šaktisti pripisujú iný význam Lakšmí ako višnuisti.
Mahamaya (Mahámájá) je ďalšie meno Bohyne
Durgy, ale rovnako je to aj meno Budhovej matky.
Prithvi, Matka Zem, sa
považuje za druhú ženu Pána Višnua. Okrem
Lakšmí má Višnu
ešte druhú ženu - Prithvi (Matku Zem), ktorú si zvolil (ako
píšu legendy) v čase, keď bol inkarnovaný (Višnu) v divej
svini (Varáha) a zachránil
Zem (Prithvi) z kozmického
oceánu. Vtedy proti nemu stál veľmi silný démon Hiranyaksha
(Hiranyakša). Bhudeví alebo Bhuma Deví je ďalšie
meno pre Matku Zem. Koncept Matky Zeme nie je iba
v hinduizme, v Južnej Amerike je ňou Pačamama.
Palden Lhamo je ochrankyňa dalajlámu v budhizme.
Radha je historická spoločníčka Krišnu,
pre višnuistov je to Lakšmí. Pre šaktistov (keďže aj oni uznávajú
Krišnu, ale vidia ho skôr plniť úlohu pomocníka Deví) je Radha energia
Durgy.
Rati je bohyňa vášne.
Saranyu je družka Suryu.
Satí alebo Dákšájaní (ale aj Aparna, Sivakamini) bola prvá
Šivova žena, ktorá sa upálila. Jej otcom bol Dakša,
ktorý raz nepozval Šivu na obrovskú
hostinu. Satí tam však prišla
(nepozvaná). Jej otec ju začal hrubo urážať a urážkami neobišiel ani
neprítomného Šivu. Satí to tak zarmútilo, že sa hodila do obetného
ohňa a zhorela. Šiva sa tak rozzúril, že stvoril démona Virabhadru
a aj Bhadrakálí a Dakšu potom zabil.
Saraswatí/Sarasvatí je Brahmova
družka a hinduisti ju považujú za bohyňu poznania; v tibetskom jazyku
ju volajú Yang Chenmo a keď sa zdôrazní jej hudobný aspekt,
potom ako Piwa Karpo. Jej dopravným prostriedkom je nebeský
vták, najčastejšie labuť, ale aj páv. Volajú ju aj Šarda
Deví (Sharda Deví) alebo Sharada Deví. Saraswatí je aj
názov rieky - v preklade "kto plynie".
Je bohyňou všetkého poznania i umenia a uctievajú ju
aj na ostrove Bali, kde podľa miestneho kalendára (Pawukon)
má táto bohyňa svoj deň každých 210 dní. Volajú ju aj Gayatri
(Gájatrí) Deví. Gájatrí mantra sa považuje za druhú najdôležitejšiu
mantru v hinduizme.
Santoši Mata je relatívne novšie božstvo, ktoré sa zviditeľnilo
vďaka filmu Jai Santoshi Maa v roku 1975.
Sítala je "horská bohyňa" nie veľmi védskeho
pôvodu, ktorú uctievajú nižšie kasty a učenci tvrdia, že nie je ničím
iným, iba obdobou Kálí či Párvatí.
Sítá je Rámova družka
a pre višnuistov inkarnácia bohyne Lakšmí.
Nezamieňať meno Dakšovej dcéry (Satí) a Rámovej družky
(Sítá).
Swapnešvari je hinduistická bohyňa snov.
Tárá je v hinduizme múdrosť Veľkej
Matky, ale toto božstvo je aj v budhizme. Budhizmus
má tiež ženské božstvá, ktoré prevzal z raných kultov - bohyňa
Hariti (pôvodne kanibalistické božstvo, v japončine
Kishi-mojin). Budhizmus sa opiera aj o prírodné božstvá
- yaksha (jakša). Kult
jakša bol súčasťou predbudhistického náboženstva; budhizmus
nikdy nezakazoval uctievanie týchto prírodných božstiev. Budha
dokonca prikazoval ctiť si ich. Hariti
bola pôvodne zlodejka a požieračka detí, ale Budha ju premenil na
ochrankyňu.
Tárá je principiálnym božstvom
budhizmu, ktorá podobne
ako Durga Deví má tiež svoje manifestácie.
V budhizme je Tárá družkou bodhisatvu
Avalokitešvaru (Pána, ktorý sa pozerá dole, často aj pod
menom Padmapani,
Chenrezig alebo Lokeśvara).
V severnej škole budhizmu je Tárá
matkou všetkých Budhov, v Tibete dokonca národným božstvom.
Aspekty tohto božstva symbolizujú aj farby; zúrivá - modrá
forma, podobne ako Kálí, sa v budhizme nazýva Ugra
Tárá.
Tripura Sundarí (doslovne Najkrajšia
v troch svetoch), nazývaná aj ako Šodaši,
Lalitá, je jedna z desiatich kozmických
múdrostí Veľkej Matky (Dasa Mahavidyas,
kde patrí aj Kálí) a spája sa s tantrickou školou šaktizmu Šrí
Vidya (Sri Vidya).
Ušas je védske ženské božstvo, v preklade "úsvit".
Odoženie zlých duchov.
Vanadurga, tiež pod menom Purnamasi
alebo Jogamaja, riadi voľnočasové aktivity
Krišnu.
Váruní je bohyňa vína a opojenia a je spoločníčkou
boha Varunu.
Yami (Jámi) je sestra boha smrti Yamu (Jamu) a zároveň bohyňa
rieky Yamuna (Jamuna).
Yešé Walmo je božstvo z kultúry Bön
(Zhang Zhung) - je to bohyňa magickej múdrosti.
Back
