
Démoni
Andhaka
Andhaka bol tretím synom Šivu, ktorého Šiva neskôr
zabil. Andhaka sa narodil zo Šivovej slzy, ale dôvodom zabitia bola
jeho sexuálna chuť k Párvatí, k čomu sa Šiva postavil so zúrivosťou.
V indickom umení existujú jeho vyobrazenia na Šivovom trojzubci, ale
vyobrazuje sa aj v podobe kostry potom, ako sa celkom podrobil Šivovi
(smrťou).
Bhuta
Na jednej strane sú to elementy,
ktorých je päť: Akasha (Akaša, éter), Vayu (Váju, vzduch), Agni
(oheň), Prithvi (Zem), Ap (voda).
Bhuta je potom ešte aj druh zlého ducha, resp. duch
zlého človeka, ktorý zomrel napr. samovraždou, popravou. Krišna v
Bhagavadgíte vraví, že ľudia, ktorí uctievajú týchto démonov, sa napokon
nimi stanú.
1) Kálí
Kálí
- forma indickej Bohyne Šakti,
Šivovej družky, je jedno rozpoloženie (alebo rola) Boha. Kálí nie
je zlá. Kálí nie je démon, hoci si to mnoho ľudí myslí. Tvrdenie,
že Kálí je "démonom", skôr vychádza z falošného a
skresleného pohľadu Európanov či Američanov, lebo pri pohľade, ako
Kálí drží v ruke odťatú hlavu a lebky, vzniká dojem, že
je Bohyňou temnôt, čo však nie je pravda. Keď sa
človek pripútava k telu, jeho ego je čoraz silnejšie a rôzne strašidelné
vyobrazenia Kálí sú iba vyjadrením boja proti egu (o čo sa usiluje
aj joga), teda proti sebectvu a nie vyjadrenie telesnej smrti nevinných
ľudí. Kálí je odvodené zo sanskritského slova Kála
- čas. Bohyňa Kálí je uvedená v tejto časti (démoni) iba preto,
aby to pomohlo vyvrátiť nesprávne chápanie, ktoré je vnútené a ktoré
nestojí na skutočnej podstate tejto formy Šakti.
Kálí bola ešte zdeformovaná aj v Indii kultom, ktorý pôvodne vychádzal
z Islamu - thugees, ktorí zabíjali ľudí, najmä cudzincov, pritom
uctievali Kálí. Informácie sú však nedostatočné - niektorí tvrdia,
že kult nafúkli Briti, aby mohli viesť vojenské operácie v Indii a
likvidovať opozíciu. Niektoré iné zdroje (o thugees) vidia
veľkú spojitosť medzi Kálí a Fatimou, dcérou proroka Mohameda. V Islame
existuje ezoterický kult (a aj sekty) venovaný uctievaniu Fatimy.
S krížom sa napáchalo
mnoho vrážd, ale Západ väčšinou vidí svoje náboženstvo oddelene
od takých činov. Ak sa niečo podobné stane v hinduizme (či islame),
spojitosť náboženstva s hocijakým zlým činom západná kultúra vidí
okamžite.
2) Kali
Kali je aj démon Kali yugy. Kali a
Kálí nie sú homonymom, pretože obe slová rozlišujeme dĺžňami. Démon
Kali riadi dvoch démonov tohto veku ako organizátorov vojen (Koka
a Vikoka). Démon Kali nemá nič spoločné
s Bohyňou Kálí. V Kalki puráne sa o ňom
hovorí ako o démonovi, ktorý je príčinou všetkého zla. Výraz "Kali
yuga" (alebo "Kali juga" - nie Kálí, hoci nájdete
veľa odkazov na internete, dokonca "renomovaní" autori kníh
si to pletú a tvrdia, že "žijeme vo
veku Bohyne Kálí), ktorý označuje tento vek "bez
Bohov", je vek temna, v ktorom vládne zlý démon Kali.
Koka a Vikoka
Tieto dvojičky slúžia ako generáli pod kontrolou
zlého démona Kali.
Panis
Panis sú triedou démonov v Rig Véde (verš RV 10.108).
Pishacha (Pišacha)
Toto sú mäsožraví démoni; ich pôvod, resp. vznik
je zahmlený, ale niektorí veria, že ich stvoril Brahma.
Vetala
Tento démon je v hinduistickej mytológii akýsi druh
upíra. "Vetala" sú aj duchovia, ktorí prežívajú v mŕtvolách.
Je to zlý duch, ktorý straší a zabíja.
Vinayaka
Ganeš býva spájaný i s teóriou / legendou o maličkých
démonoch "vinayaka", s ktorými sa spolčil a ktorí sú v hinduizme
skupinou menších démonov (skôr "čertíkov"), ktorí dokážu
vytvoriť prekážky, ale s ktorými je sa možné ľahko vysporiadať. V
puranickej literatúre sú štyria takíto spojení do jedného Boha - Vinayaka
(Ganeš), ktorého Rudra (Šiva) ustanovil za vodcu tzv. "gana",
čo sú osobitní nasledovníci (sluhovia) Šivu asociovaní iba ku Ganešovi.
Pôvod pojmu "gana" (v sanskrite "húf", "oddiel",
"trieda") je v tejto súvislosti veľmi zahmlený, preto nevieme,
či to pôvodne boli iba "duchovia prírody"; sú však emblémom
plodnosti a atribútom Ganeša. Gana-íša alebo Gana-pati doslovne znamená
"Pán tých, ktorí sú gana".
Vipracitti
Vodca špecifických démonov, ktorí sú obdobou "hinduistických
titánov" (dánavá) - obrov, ktorí takmer vždy viedli vojnu
s Bohmi.
Vírabhadrá
V hinduizme sú
démoni chápaní inak ako v kresťanstve. V kresťanstve je so zlými dušami
často spájaný Satan, ale ak sa spýtate, prečo potom ubližuje
dušiam, ktoré celý život robili práve to, čo od nich Lucifer očakával(?),
ťažko nájdete uspokojivú odpoveď. Jama ako védsky Boh (smrti) je iba
sudcom zomrelých duší bez príznakov, že by patril nejakému Luciferovi,
ktorý je v pekle.
Slovo "démon"
nemalo kedysi pri používaní taký jednoznačný význam ako dnes. Obsah
slova neukrýval iba negatívny aspekt. O démonoch píše už aj Platón,
a to bez náznakov, že by boli niečím zlým. Démonov pozná aj islam
ako jinn (džin), s čím
bude pravdepodobne súvisieť aj pojem "génius". Genie
je anglické slovo odvodené z moslimského jinn, čo je rasa nadprirodzených
bytostí. Slovo "jinn" pôvodne znamená hocičo, čo môže byť
"neviditeľné, tajné, vzdialené, utajené". V islame sa zlí
"džinovia" označujú ako shaya-ti-n a Iblis
(Satan) je ich vodcom.
V
hinduizme v takomto kontroverznom svetle môžeme vidieť i Vírabhadru,
ktorého stvoril Šiva. Vírabhadrá je super
bytosť, ktorého Šiva stvoril pre boj proti zlým bohom,
ktorí mu neboli po vôli. Hoci Vírabhadrá existuje niekde zobrazený
v indických chrámoch, dokonca má aj svoje chrámy, nie je súčasťou
hlavného uctievania. Možno ho zaradiť aj medzi tzv. okultné cesty
uctievania a takisto treba povedať, že jeho uctievanie môžu mnohí
hinduisti chápať s rozpakmi.
Vírabhadrá je patrónom okultných praktík a dávnoveké
indické vyobrazenia ho zobrazujú ako "niečo príšerné pre ľudský
zrak". Jeden z jeho chrámov je napr. v meste Mylapore.
Záver
V hinduistickej mytológii je veľa démonov. Patria
sem aj ľudia, ktorí sú takýmito démonmi riadení. Dokonca aj takí,
ktorí sa narodili v dobrej rodine a neskôr sa stali odpadlíkmi. Ale
boli tu aj rákšasovia či asurovia - skupiny nadprirodzených bytostí,
z ktorých niektoré sa priklonili aj na stranu dobra.
Back