Ganeš a Kumara - úvod do hinduizmu
Om Shri Ganeshaya Namah
Copyright (c) George Sipos (žiadna časť
tohto textu nesmie byť komerčne publikovaná bez súhlasu autora)
- Sanatana znamená
večný, nikdy nekončiaci sa.
- Dharma znamená držať spolu, ale aj dobrá cesta.
- Sanatana Dharma je večná pospolitosť
This
text in English
Dvaja synovia...
Boha Šivu...
Vyššie uvedený obrázok Ganeša a Skandu
zverejnený s láskavým súhlasom murugan.org
Mushikavaahana modaka
hastha,
Chaamara karna vilambitha sutra,
Vaamana rupa maheshwara putra,
Vighna vinaayaka paada namasthe
Keďže na Slovensku je
popísané minimum o prvom indickom Bohu Ganešovi, prípadne sú k dispozícii
iba strohé informácie, tento písomný obraz chce uviesť širšie spektrum
svetla do u nás zatiaľ nie veľmi poznaného Boha, ale aj panteónu
hinduistických božstiev. Aj keď Boh Skanda je niektorými komunitami
uznávaný s väčším dôrazom, v tomto príspevku nie je cieľom vyzdvihnúť
jedného Boha nad druhého, ale priblížiť hinduizmus. Nejde o ezoterický
prívar, hoci niektoré ezoterické prvky sú tu uvedené najmä v súvislostiach,
ktoré spájajú staroveké indické božstvá s históriou a myslením
ľudí a rás dneška. Ani nejde o dokazovanie, ktoré náboženstvo
je to pravé... Kristus bol teda tiež Bohom... popri tom, že sme všetci klamaní...
Naša Zem má iba jednu
históriu vzniku života.
Ganeš, popri mnohých podobách, tu zobrazený
v ženskom princípe Vinayaki.
Ak
som niekde niečo zaškatuľkoval, ospravedlňujem sa. Jazyk však nikdy nebude dokonalý a používaniu pojmov sa človek nevyhne.
Tie však nemusia vždy a na 100% pokrývať to, čo pomenúvajú. Obsah
slov každý vidí inak podobne ako glóbus,
ktorý ľudia žijúci na južnej pologuli obracajú naopak (hoci to vôbec
nie je naopak). Ak ste ešte neboli v Austrálii, tak tam
na atlasoch je Európa dole pod rovníkom.
Čo je hinduizmus - úvaha a
pravda
Mahátmá Gándhí raz povedal: "Krista mám
rád, ale nemám rád kresťanov. Kresťania sú úplne iní, ako bol Kristus."
Na internete niekto kritizuje moje stránky s takouto úvahou: "Má
tam uvedené: 'Ani nejde o dokazovanie, ktoré náboženstvo je to pravé...
Kristus bol teda tiež Bohom... popri tom, že sme všetci klamaní...'
Tá jeho poznámka - 'Kristus bol teda tiež Bohom' - mi tam nesedí.
Líškanie sa kresťanom? Načo?"
Ako autor týchto stránok sa nelíškam kresťanom. Veľa ľudí z kresťanského
prostredia jednoducho chce vedieť, ako sa hinduisti pozerajú na kresťanov
- preto aj ja cítim potrebu to sem napísať. Gándhího doplním - keby
sa kresťania správali tak, ako učil Ježiš, mal by som ich veľmi rád.
O spojitosti hinduizmu s Kristom sa dočítate aj na oficiálnych
stránkach hnutia Hare Krišna (a nielen tam - nájdete tisícky podobných
hinduistických stránok), kde sa uvádza, že "Srila
Prabhupada, jeden z najväčších propagátorov Krišnu, vysvetľuje,
že Ježiš bol predstaviteľom Krišnu, syn Boha a duchovný majster."
Kritik mojich stránok potom reaguje na môj text, že "Hinduizmus
alebo Sanatana Dharma je pestrofarebná viera… - To
je tak pochybne napísané, že si neviem predstaviť hinduistu, ktorý
by to bral vážne. Alebo žeby ozaj bol už aj hinduizmus postihnutý
monoteizmom? Zjavne tú stránku píše nejaký človek, silne postihnutý
kresťanstvom."
Myslím si, že je to práve naopak - vyššie
vyjadrenie je zjavne vyjadrením niekoho, kto je silne postihnutý kresťanstvom
(presnejšie kresťanskou kultúrou a jej vplyvom a tlakom myslieť
iba v čiernobielych farbách). Hinduizmus pozostáva z veľa skupín a
na rozdiel od kresťanstva, kde je ústrednou postavou vždy a vždy
iba Kristus (niekde synom, inde Bohom, ale vždy ÚSTREDNOU postavou
je iba ON), v hinduizme je pre jednu skupinu ústrednou postavou
Krišna, pre druhú Šiva, pre tretiu Šakti, pre
štvrtú Súrja, pre piatu Šiva spolu so svojou Šakti
atď. Termín "pestrofarebnosť"
nemá nič spoločné s monoteizmom - vyjadruje heterogénnosť. A to, že
hinduizmus je naozaj heterogénny, sa dočítate v každej encyklopédii
- napríklad aj tu
(hľadaj výraz "heterogeneous").
Zaujímavé je, že práve z Indie som dostal emaily, že "moje stránky
sú veľmi dobre napísané" aj s ponukou na výmenu
odkazov, ktoré si môžete pozrieť.
Podľa vyššie uvedeného kritika hinduistické stránky, kde mám odkazy
na svoje stránky, určite neprevádzkujú hinduisti. Môžete sa pozrieť
napríklad sem (kde mám odkazy):
Odkazy na stránkach
venovaných Muruganovi (na Srí Lanke)
Ďalšie stránky
v Indii s odkazom špeciálne na môj článok o Ganešovi
Odkazy na stránke duchovnej
učiteľky Gurumaa v Indii
Odpoveď
na otázku, kto je Lalita Tripura (píše to Ind)
Atď. Atď. Aj tu na
týchto stránkach o budhizme tiež (môj článok). A ešte aj tu, ale
to, čo
tam prečítate, pokiaľ neovládate daný skript, je iba odkaz na
moje stránky. Odkaz mám dokonca aj na komunitnom portáli Charan (druh
kasty veľmi váženej v Indii), kde sa však treba registrovať, aby ho
bolo vidieť, preto ho neuvádzam.
Hinduizmus je hybrid názorov, ktoré majú spoločné korene. Pre monoteistických
višnuistov je Višnu jediným Bohom; iné smery otvorene uctievajú viac
Bohov zároveň - slávny svätec Márkandeja dokonca
uctieval Šivu spolu s Višnuom; pre šaktistov je zase Durgá jediná
bytosť, ktorá všetko stvorila (tiež monoteizmus). Lakšmí, Sarasvatí,
Kálí sú bohyne, ktoré šaktisti chápu ako trojuholník
svetla jedného božstva (Kálí - ničí svet, aby vznikol lepší;
Lakšmí - udržiava a obohacuje svet; Sarasvatí - prináša múdrosť a
poznanie). Sú skupiny, pre ktoré je zase Šiva najdôležitejším Bohom
a to, čo je pre višnuistov Lakšmí (Višnuova družka), je pre šivaistov
manifestácia Šivovej družky; pre šaktistov je zase Lakšmí jedna tvár
veľkej Durgy. Šaktisti veria v existenciu Višnua, ale považujú ho
iba za pomocníka Durgy, ktorá je najzvrchovanejšou Bytosťou. Pre višnuistov
je Durgá zase iba manifestáciou Višnuovej družky Lakšmí. Na tomto
malom príklade vidíme, že hinduizmus je naozaj "pestrofarebný"
hybrid názorov. V konečnom dôsledku aj tak všetci hinduisti veria,
že ich Bohovia sú iba manifestáciou jedného Vesmírneho Princípu.
Európania nedokážu celkom do seba vstrebať túto rôznorodosť, pretože
ju nemajú kultúrne zažitú. Najlepšie si to znázorníme na príklade:
Našinec stretne Inda, ktorý mu povie, že hinduistom
môže byť len človek, ktorý sa narodil v Indii. Potom to niekde
napíše a všetci si budú myslieť, že to tak naozaj je, pretože
to povedal Ind, a dokonca ešte aj renomovaný guru! Tí inteligentnejší
sa však spýtajú, "ako je možné, že Srila
Prabhupada zakladal hnutie Hare Krišna
(v USA) s najväčšou podporou v prostredí ľudí a s ľuďmi, ktorí sa
nikdy nenarodili na pôde rýdzej indickej kultúry?"
Keď sa to napíše tak, že hinduizmus je konglomerát (hybrid) názorov,
ktoré si často môžu protirečiť, a že jeden Ind
povie, že hinduistom môže byť len Ind (alebo človek, ktorý
sa narodil v prostredí indickej kultúry), a
druhý zas bude konštatovať, že ním môže byť ktokoľvek, kto prijme
chrbticu védskeho učenia, potom sa naše ponímanie ocitne v
čistejšom svetle a uvidíme tak dva protirečiace si názory, ktorým
hinduisti dnes veria.
Nesprávne podávanie
informácií o hinduizme
Vyššie vidieť, že hinduizmus
je u nás i v Čechách (v Európe je to o niečo lepšie) interpretovaný
našou kultúrou a cez naše oči. Z tohto dôvodu sa objavujú väčšinou
falošné a nesprávne vyjadrenia.
Tvrdenie, "že si neviem predstaviť hinduistu...",
je absolútne nezmyselné, pretože to, čo v Indii (alebo v Amerike,
Veľkej Británii atď.) nájdete, je vždy a vždy iba stúpenca nejakej
konkrétnej školy - višnuistu (Hare Krišna, hnutie Ramanandi a
ďalšie desiatky škôl), stúpenca kašmírskeho šivaizmu (ktorý sa tiež
člení na rôzne školy), stúpenca šivaistickej školy Gorakhnatha (Siddha
Siddhanta) alebo Pasupata atď. A z tisíc "pestrofarebných"
názorov hinduistických guru vyberiem aspoň dva (v praxi sú mnohé názory
guru iných škôl od seba odlišné) - 1)
Bhagwan Šrí Rajníš, známy ako Ošo alebo "sexuálny
guru", spropagoval ideu uvoľňovania
sexuálnych túžob u človeka; 2)
Srila Prabhupada, zakladateľ hnutia Hare Krišna, sexualitu pre pôžitok
úplne odmieta (pravdaže okrem potreby mať deti) - o prísnych
pravidlách sa dočítate na stránkach hnutia, kde patrí zákaz fajčenia
cigariet, pitia kávy atď., pričom sádhuovia, svätí
muži hinduizmu, fajčia hašiš, čo by v hnutí Hare Krišna znamenalo
vylúčenie. Vidíte tu jasne, prečo je tvrdenie, že "názor
hinduistov na sex je taký", alebo "že
neviem si predstaviť hinduistu, ktorý by to bral vážne",
skrz-naskrz absurdné. To, čo
hinduista nezoberie vážne, je akurát tak odmietnutie autority
Véd (myslím to tak, že ak niekto odmietne autoritu Véd, takého človeka
neberú vážne ako hinduistu); a to, čo zoberie vážne, je tanier s hovädzím
mäsom (možno všeobecne povedať, že hinduisti hovädzie mäso nejedia).
V ďalších prípadoch musíme hovoriť už iba o konkrétnych školách (alebo
o zvieratách, ktoré môžeme jesť).
To, čo ďalej hovorí Srila
Prabhupada, bude pre kritika mojich stránok nepochopiteľné: "Ten,
kto miluje Krišnu, musí milovať aj Ježiša." Rovnako preňho
bude úplne nepochopiteľné, ak bude počuť úplne iný názor, ktorý vyslovuje
Ošo a ktorý mám aj ja: "Kristus je celkom
iný ako kresťanstvo... Cesta ku Kristovi nevedie cez Rím. Krista,
Budhu, či Krišnu nemožno organizovať. Organizovať možno politiku,
nie náboženstvo." - Tento názor je zase úplne v rozpore
s názormi Srila Prabhupadu, ktorý, keby tento názor mal, by
nikdy nezaložil hnutie (t. j. organizáciu ) ISKCON (Hare Krišna).
Ježiš je v sanskrite známy ako Íšá
putra (Syn Boha) a hovorí o ňom Bhavišija
purána (Bhavishiya v anglickom prepise), ktorá má viac
verzií a ktorá je zameraná na budúce časy, teda proroctvá. Píše sa
tu, že istý kráľ raz navštívil Himaláje blízko Kailášu (v sanskrite
Himatunga) a zazrel tu na hore človeka v bielom rúchu s pleťou akoby
zo zlata. Kráľ sa ho spýtal: Kto si?
Tajomný muž v bielom rúchu mu odvetil: Som Íšá
putra, syn Boha a narodený z Panny. Som ten, ktorý prinesie náboženstvo
neveriacim. Tento text sa nachádza v 19. kapitole Bhavišija
purány (hlavných 18. purán bolo poskladaných okolo roku 0 až
450, ale pôvodne bola iba jedna purána) a viac sa možno dozvedieť
tu: www.astrojyoti.com
Tvrdenie kritika mojich stránok "líškať sa kresťanom" je
jednoznačne podfarbené silnou nevedomosťou,
ktorou nie Kristus, ale kresťania (pravdaže nie všetci) radi rozdeľujú
ľudí a tento vplyv sa žiaľ hlboko zakorenil i do myslenia ľudí, ktorí
neveria (alebo nie sú kresťania, ale aj tak sa tak správajú - teda
celkom inak, ako chcel Ježiš).
Hinduizmus je teda hybridný (preto "pestrofarebný")
myšlienkový celok, aj s protirečiacimi si názormi, ktorý v kultúrnom
dedičstve ľudstva predstavuje jedno z najstarších náboženstiev sveta.
Sanatana Dharma - hinduizmus a budhizmus
Výraz hinduizmus sa vyvinul neskôr, jeho
korene priniesli dobyvatelia vtedajšieho indického subkontinentu (moslimovia).
Presnejší termín pre hinduizmus je preto Sanatana Dharma. Z tejto
viery vyšli aj evolučné odrody hinduizmu - budhizmus, džinizmus...
V Indii
sú štyri hlavné (masovo vyskytujúce sa) náboženstvá: hinduizmus,
kresťanstvo, sikhizmus
a islam (a v menšom merítku
aj džinizmus
a zoroastrianizmus).
Budhizmus
je málo sa vyskytujúci v Indii, hoci odtiaľ pochádza, a skôr
ho nájdeme na juhu (Srí Lanka...). Budhizmus však vychádza z hinduizmu,
ktorého tlak, najmä vďaka jeho obrovskej tradícii už pred budhizmom,
postupne vytlačil budhizmus z Indie na sever a na juh.
Budhizmus
je CESTA k osvieteniu - do nirvány, jasne definovaná a relatívne veľmi homogénna, ktorá
pozostáva zo štyroch vznešených právd.
Jeho hlavným cieľom je klásť dôraz na prácu s mysľou a objavovať jej
hlbiny, v konečnom dôsledku je to dosiahnutie nirvány. Budhizmus
neodmieta bohov, ale preň majú menší význam na rozdiel od hinduizmu,
kde spása - mokša - prichádza,
až keď oddaní pristúpia k božstvu. UTRPENIE
sa zdôrazňuje ako príčina karmy a z utrpenia je cesta von.
Hinduizmus
alebo Sanatana Dharma je veľmi
zrnitá - "pestrofarebná"
viera v Boha, ktorá pripúšťa rôzne cesty
k Nemu; je to systém podobný záhrade, ktorá je síce jedna,
avšak s rôznymi stromami či rastlinami.
Kresťanstvo, islam a budhizmus
možno prirovnať k záhrade, kde rastie iba jeden typ stromu; tieto
náboženstvá sú oveľa viac monolitickejšie.
Sanatana
Dharma vychádza z kozmológie TROCH
SVETOV, ktorá má aj svoju podporu v svätých
textoch: 1) Tento materiálny vesmír;
2) svet otcov, devaloka, alebo svet astrálnej
existencie (kde sú menší bohovia); 3) svet,
kde sú najväčší Bohovia. Mokša
je teda cesta do týchto vyšších svetov, keď kráčaním v tomto živote
sa snažíme uznať védsku múdrosť a odkazy Bohov, ku ktorým chceme
pristúpiť.
Vplyv hinduizmu v Egypte, Grécku a starom Ríme?
Na obrázku vidieť vplyv šivaizmu
v starovekom Grécku - kult boha Dionýza,
ktorý sa neskôr pretransformoval do boha Bakchusa...
Toto netreba chápať ako vtip, ale ako názor niektorých hinduistov, ktorí
vidia paralelu šivaizmu v dávnej Európe. Objavujú sa aj dosť dôveryhodné
archívne záznamy, že asi pred 4,000 rokmi existovala neďaleko Egypta
ríša Mitanni, kde sa používali
mená tzv. védsko-árijské. Okolo roku 1370 pred Kristom sa aj
védski bohovia Indra a dvojičky
Nasatyas dostali do Egypta. Zdroj:
http://en.wikipedia.org/wiki/Indo-Aryan_superstrate_in_Mitanni
Čo je hinduizmu vlastné?
Hinduizmus
má tieto základné črty:
Je teistický
a polymorfný
(t. j. mnohotvárny).
Nie je
dogmatický ako celok.
Nemá proroka.
Hinduisti
veria na reinkarnáciu a mokšu.
Hinduizmus
je extrémne hybridný - pestrofarebný (alebo polymorfný)
- niektorí veria iba v jedného Boha, ostatní vo viacerých Bohov, ďalší
dokonca v mnohých; niektorí sú vegetariáni, iní nie. Hinduisti však
nekonzumujú hovädzie mäso. Rôzne kontroverzné názory sa vzájomne rešpektujú
a môžu koexistovať (pre jedných je napr. Skanda najdôležitejším Bohom,
pre druhých je to Ganeš alebo Súrja atď.).
Hinduisti
veria, že všetci ich Bohovia sú aj tak iba vyjadrením jedného Absolútneho
Princípu, ako je napísané v úvodnej časti týchto stránok (Rig Véda
hovorí: "Ekam Sat, Viprah Bahudha Vadanti", čo znamená,
že je len jeden Boh [Pravda] a ľudia Ho [Ju] rôznorako vidia).
Ako
celok má tendenciu prijímať aj iné myslenie (na rozdiel od islamu
či kresťanstva). Hinduisti sa sotva pozerajú na kresťanov tak, ako
kresťania na nekresťanské náboženstvá - pre kresťanov sú (väčšinou)
všetci okrem nich pohania.
Hinduizmus
je viac-menej prístup k vesmíru a harmonizácia s ním, čo je skôr zvýrazňované
oproti intelektuálnym filozofickým systémom Západu.
Nemá jedného
zakladateľa.
Budha je takisto zobrazovaný s hákovým krížom.
Hinduizmus páchal veľa zla. Budha pochádzal z rodiny
šivaistického pôvodu; priniesol učenie (cestu zážitkom, ale
toto je aj súčasťou hinduizmu) ako spôsob pre vysporiadanie sa s problémami,
ale aj lásku, čistotu... Budha pôsobil v časoch
okolo 500 rokov pred Kristom. Tento názor však
neakceptujú všetky budhistické školy. Atisha Dipankara,
veľký budhistický učiteľ z 10. storočia, udáva Budhove
pôsobenie už do roku 2100 pred Kristom.
Ganeš v budhizme
V ezoterickom
budhizme sa Ganeš v Japonsku
zobrazuje ako dvojboh - dve postavy Boha, obe so sloňou hlavou,
jedna mužská, druhá ženská. Sochy sa neukazujú verejnosti, sú to teda
„tajné sochy“, určite aj pre silný erotický náboj. V Japonsku
je viac ako 250 chrámov, kde uctievajú Boha Ganeša. V meste Kamakura je
chrám Hookaij-Ji, kde je najstaršia Jeho
socha, údajne držaná pod zámkom už od roku 1333. Dvojboh je nanten
- muž, nyoten - žena. Ide zároveň aj o symboliku Jeho ega.
Historici datujú príchod/pôsobenie
prítomnosti Ganeša v Japonsku do obdobia, keď Kukai (774-834) -
japonský mních a básnik aj pod menom Kōbō-Daishi,
založil sektu Šingon v japonskom budhizme. Tento kult má práve niečo,
čo ho výrazne odlišuje od ostatných - doktríny, rituály a názory sekty
majú nesmierne veľa paralel s tajným
kultom Ganapatyas. Ganabachi - ďalšie pomenovanie Boha
Ganeša v japončine, dal posolstvo celému svetu,
keď sa stali zázraky v septembri roku
1995 a časopis
Hinduism Today o zázrakoch písal.
Je to dobrý a benevolentný Boh, ktorý má rád mlieko a čokoládu. Keď
mu ľudia obetovali mlieko, zistili že začalo miznúť. Správy leteli
svetom rýchlosťou svetla a dostali sa aj na titulné stránky najdôležitejších
svetových denníkov.
Narodenie Ganeša a
história
Ganeš
sa narodil štvrtého dňa (Chatur) v mesiaci
Magh (pozri sviatky)
a sa považuje za majstra astrológie. Podľa hinduistického
kalendára národných sviatkov sa oslavuje Jeho narodenie v auguste/septembri;
tento dátum je premenlivý podobne ako kresťanská Veľká Noc. Oslavy
venované tomuto Bohu trvajú až desať i jedenásť dní. Sviatok
sa určuje podľa lunárneho kalendára
(štvrtý deň po nove). Hinduisti si pred oslavami vyrobia sochy Ganéšu
a na konci osláv ich ponoria do mora (rituál Ganéš Visarjan). Ganéš
Visarjan (Visardžan) však nemá presne stanovené pravidlá pre
deň ponorenia. Ponorenie (hlinených sôch) symbolizuje
návrat ku Ganéšovej matke (voda je symbolom ženy) a zároveň
i to, že formy sa menia, ale zvrchovaná podstata nie.
Obrázok: Durgá alebo
Šakti - Ganešova matka.
Ganeš
je synom Boha Šivu a jeho
družky (Durgá má veľa mien a podôb) a o Jeho stvorení
je legenda, že Šiva bojoval s démonmi a Párvatí bola osamotená.
Z nostalgie stvorila malého chlapca a keď sa Šiva vrátil
z bojiska, Ganeš Ho nechcel pustiť k matke, lebo Ho nepoznal.
Šiva mu od zlosti odtrhol hlavu, ale keď mu Párvatí povedala, že je
to Jej syn, Šiva mu chcel vrátiť hlavu. Bol však veľmi mocný a odhodil
ju príliš ďaleko, aby ju našiel, vraví legenda. Rozhodol sa teda,
že prvému tvoru, ktorého stretne, odtrhne hlavu a nasadí ju na
svojho syna. Týmto tvorom bol slon.
Ganeš má tak hlavu zo slona,
ktorá zároveň symbolizuje, že je najväčší a najmúdrejší medzi
tými, ktorí boli stvorení.
Ganeš
je uznávaný po celej Indii ako odbúravateľ prekážok,
nositeľ šťastia, oznamovateľ začiatkov zmien a úspechu.
Má podoby (sochy) v celej Ázii, Indonézii a uznávajú Ho
po celom svete v krajinách s rôznymi kultúrami, kde patrí
aj USA či Francúzsko, ale aj Afganistan alebo Čína, pričom jeho sochy
pochádzajú už z ranného veku našej civilizácie.
Smery v hinduizme
Hinduizmus pozostáva zo štyroch
základných smerov, z ktorých 1) šivaizmus
(píše sa aj šaivizmus) je najstarší. Boh Šiva
je teda absolútnym Bohom; v iných hinduistických denomináciách
je to 2) šaktizmus - Šakti
(ženský princíp), alebo 3) višnuizmus
- Višnu a jeho inkarnácia (vtelenie)
Krišna. 4) Smartizmus
je škola Advaita Vedanta. Existujú
aj skĺbeniny hinduizmu a budhizmu. Pre mnohých hinduistov je Budha
Višnu.
Obrázok:
Ganešova socha v Patáne,
v indickom džinistickom chráme, kde v dvoch horných rukách
drží kobry; v dolných ovocie a myšku, na samom spodku
je korytnačka; vyobrazenie svedčí aj o odlišnosti džinizmu
od hinduizmu. Mnohé takéto sochy pochádzajú z čias predkresťanského
obdobia.
|
Šivaizmus má veľkú podporu
v Kašmíre, v južnej Indii a na Srí Lanke. Každý zo
štyroch smerov sa ešte rozsiahle rozvetvuje na školy, existuje napr.
aj Trika šivaizmus, ktorý sa rozmohol
v Kašmíre.
Adi
Šankara, významný indický mudrc a svätec (686 n.l.), propaguje
tradíciu Shanmata - šesť názorov: Ganeš, Šiva, Šakti,
Višnu, Surya a Skanda. Višnuisti
(višnuizmus je vlastne monoteizmus) týchto iných Bohov považujú za
ďaleko menej dôležitých ako je Višnu (Krišna) a nedávajú im rovnakú
úctu. Sú naopak hinduisti, ktorí týmto šiestim Bohom pripisujú rovnakú
dôležitosť.
Bhagavadgíta
- biblia višnuistov
Ganeš
napísal Mahábháratu ako pisár údajne
svojim sloním klom.
Bhagavadgíta
je súčasťou Mahábháraty - skrátene Gíta.
Napísal ju Ganeš spolu s básnikom, rišim
Vjásom, o ktorom sa vraví, že rozdelil indické Védy na štyri
v chronologickom poradí.
Symbolika zobrazenia Boha Ganeša
Ganešova hlava symbolizuje átman, teda to, čo Indovia nazývajú
„dušou“. Ale pozor, významovo je toto slovo inak chápané v budhizme. Jeho veľké telo znázorňuje pozemskú existenciu ľudí, ale aj máju,
čo je výraz s mnohými význammi, jedným z nich „ilúzia tohto sveta“,
lebo ho chápeme na základe toho, ako nás učili, alebo ako nás podmieňovalo
okolie, vraví napr. aj mysliteľ J. Krishnamurti.
Slonia hlava
Ganeša predstavuje múdrosť a Jeho hruď Óm, čo je zároveň najslávnejšia
mantra (ústne odriekavanie) a aj symbol pre kozmickú realitu.
Svätý symbol je vyobrazený na samom začiatku tejto stránky (podobný
číslu 3). Podoba s číslom 3 je
preto, lebo v dávnych dobách sa indické čísla dostali do arabčiny
a Európania ich neskôr prevzali od Arabov.
Ganeš má štyri
ruky - dve dole, dve zdvihnuté, v zdvihnutej pravej drží bodec, čo
mu pomáha pri odstraňovaní prekážok na večnej ceste k oslobodeniu
svojich ctiteľov. V ľavej ruke drží slučku, pomocou ktorej chytí do
pasce každú nepríjemnosť. V dolných rukách drží hákový kríž, ale aj
ruženec, čo naznačuje, že cesta za poznaním by mala pretrvávať.
Jeho veľké uši symbolizujú, že všetko vo vesmíre počuje; had okolo
Jeho pása predstavuje energiu kundalini vo všetkých formách. Koncepcia kundalini pochádza z dávnovekej jogínskej tradície a filozofie a významovo
je blízka "materskej inteligencii", ktorá pôsobí v pozadí pri jogínskom
prebúdzaní sa a pri duchovnom
zrení, pre ktoré sa používa aj výraz kundalini
Šakti.
Na čele má
trojzubec - znak Boha Šivu a zároveň aj smrteľnú zbraň. Trident
sa vizuálne podobá na grécke písmeno PSI a v gréckej
mytológii mal tento symbol boh mora, Poseidon, čo niektorí autori
vo svojich pokusoch skúmať staroveké civilizácie zdôrazňujú ako indikáciu
na Atlantídu.
Na samom spodku
je pri Ganešových nohách zobrazená myš, čím je naznačené, že je skromný
a pre svoju dopravu používa maličké stvorenie. Symbolizuje sa tým
aj Jeho schopnosť sa nenápadne a všade dostať.
Ganeš má
108 mien a 32 foriem.
Ganešova yantra
Má
veľa vyobrazení; na obrázku vidieť Mahaganapati yantru. Srdcom yantry
je bindu - stred; niektoré yantry sú kombinované a aj s vyobrazením
hákového kríža. Úlohou yantry (jantry) je navodiť rezonanciu s božstvom,
preto treba používať takú yantru, ktorá nám približuje Boha, ktorého
vzývame, a ktorý nám splní priania, ktoré chceme. Štvorec (bhupura)
je typický pre Ganeša, trojuholník smerom dole symbolizuje Šakti,
smerom hore Šivu. Sadkona Yantra - Dávidova hviezda - je typická aj
na iných vyobrazeniach takýchto geometrických matríc. Pôvod yantier
určite vychádza z tantrizmu, predovšetkým sú to symboly védskej sily.
Ganešove miesto
Jeden
objekt môže vyzerať zo štyroch strán vždy inak.
Keďže je Ganeš synom Boha Šivu a Párvatí, aj jeho miestom je svätá
hora Kailáš.
Svätá hora Boha Šivu
v Tibete, ktorá sa nazýva aj hora hákového kríža - Svastika Mountain.
Je to najvyšší pilier šivaizmu, ale aj budhizmu a iných vyznaní a vedú
sem púte. Hora je vysoká 6,638 m. V tibetskom jazyku sa volá Gang
Rinpoche. Slovo Kailāśā v sanskrite znamená kryštál. Neďaleko hory je
veľké jazero Manasarovar v n. m. výške 4556 m, asi 2000 km od Lhasy,
hlavného mesta Tibetu. Je to najväčšie jazero na svete v takej výške.
Šiva má drsné spôsoby. Jeho nasledovníci nenosia
honosné šaty, nemajú miliónové autá. Šiva nosí okolo krku lebky, je
ozdobený hadmi a jeho zvyky zaskočia každého, aj samotných Bohov.
Jeho stúpenci majú na svojich telách svätý popol, ktorý spolu s korálkami
rudrAxa predstavuje jednoduchosť a skromnosť. A popol znamená
finálny stav, keď všetko zhorí... Až do tla...
O svastike, jej
zneužití a niečo o okultizme...
Omyl dejinotvorcov alebo znesvätenie
hákového kríža?
Prví kresťania tiež používali
vyobrazenia svastiky. Cirkev nemá k tomuto jasné stanovisko. Najskôr
možno iba také, že ľudia používali vždy nejaké symboly; nehľadajú však
súvislosť medzi tým, že ak existuje Boh, dal sa zjaviť aj Indom, možno
aj dávnovekým Slovanom... Každá kultúra si Ho a aj Jeho zjavenia prispôsobila
sebe i svojej dobe.
Obrázky na tejto
stránke zobrazujú hákový kríž v Ježišovej hrobke v Jeruzaleme
a jeden obrázok je uvedený aj tu.
Adolf
Hitler bol mystický šialenec, ktorý vzal prvky metafyziky za účelom
vytvoriť teóriu o dávnovekej existencii vyššej rasy, o ktorej
písali rôzni ezoterici už predtým. Postavil teda svoju ideológiu na
tom, že "rasa Árijcov" (tento výraz však hinduizmus v zásade
odmieta) bola vyššia a že Nemci majú svoj pôvod v nej. Tento
človek investoval do výskumu Južnej Ameriky viac, ako je dnešná niekoľkoročná
investícia do produkcie brakov Hollywoodu, a sú dôkazy, že nemecká
ríša posielala svoje výskumné výpravy aj do Tibetu. Ako zdroj uvediem
Wikipediu
v angličtine. Je však veľa historických záznamov; takisto aj nevyvratiteľné
dôkazy, že práve Južná Amerika, kde si nacisti už skôr hľadali svoju
pôdu, sa stala aj ich azylom po páde Berlína.
Obrázok "Božie ruky” - predkresťanský
staroslovanský symbol boha Swaroga, často najväčšieho boha Stvoriteľa,
ktorý bol súčasťou svätej staroslovanskej trojice Triglav. Sanskritský výraz "Swarga", foneticky takmer identický,
je zase pomenovanie nebeských svetov. Je táto fonetická zhoda
iba náhoda?
Významným elementom nacistického
okultizmu bola zmienka o mýtickej krajine Hyperborea-Thule,
ktorá sa podobá Platónovej Atlantíde, len s tým rozdielom, že
Herodotos písal o "tajomnom kraji" (Hyperborea)
na ďalekom severe. Vznikla tak spoločnosť Thule (Thule-Gesellschaft),
ktorej hlavným pilierom bolo zhromažďovanie dôkazov o tom, že Nemci
kedysi dávno naozaj prišli z tejto "krajiny".
Spoločnosť Thule, ktorá bola
založená v roku 1918, sa opierala o ďalší dôležitý bod -
naša Zem je dutá, čo už uviedol aj anglický astronóm Sir
Edmund Halley, ktorý ako prvý prišiel s touto myšlienkou
už v roku 1692. Táto zaujímavá koncepcia sa neskôr dostala i do širšieho
povedomia ľudí a Jules Verne tak napísal veľmi slávnu knihu o ceste
do podzemného sveta.
Ezoterická
teória „dutej zeme“ v literatúre
Legenda o „hadích ľuďoch“
v Indii
“Ardžuna se oženil s Ulupí, princeznou hadího
světa, a posléze Subhadrou, Kršnovo sestrou.”
Mahábhárata
Aj keď popri gréckej mytológii
o pokračovaní života v podzemí po smrti existuje veľa legiend,
treba rozlíšiť, že niektoré brali existenciu takéhoto sveta vážne,
iné nie. Podzemný "svet hadích ľudí"
mnohí hinduisti chápu ako realitu s plnou vážnosťou.
V Indii
je staroveká viera, ktorá stále prežíva - kedysi dávno tu existovala
podzemná rasa bytostí, ktoré
bývali pod zemou a ich hlavným mestom bolo Bhogavati, ktoré je niekde
blízko mesta Patala v štáte Uttar Pradesh na severe Indie.
Podľa legendy ide o veľmi vyspelú rasu s rozvinutou technológiou.
Ako zdroj pre toto tvrdenie je samozrejme kniha Mahábhárata,
a nie jediná, kde sa o týchto polobožských bytostiach jednoznačne
píše aj s tvrdeniami, že sú nesmrteľné.
Ich vodcom je Varuna, ktorý patrí do skupiny slnečných božstiev
podobne ako Súrja. Varuna je uvedený aj v Rámájane ako boh oceánov.
Keď Rámá a jeho armáda nemôžu prekročiť oceán z južnej Indie na Srí
Lanku, Rámá atakuje oceán nebeskými zbraňami. Napokon použije tú najhroznejšiu
zbraň, ktorá sa volá Brahmastra - táto mocná zbraň je v hinduistickej
mytológii paralelou k najhroznejšej zbrani (azda i k nukleárnej),
ktorú stvoril Brahma. Napokon Varuna vychádza z mora
a klania sa Rámovi s prosbou, aby mu nezničil oceány. Rámá dostáva
prísľub, že bude postavený most na Lanku zázrakom. O "hadích
ľuďoch" píše aj Bhavishya purána, ale aj mnohé ďalšie sväté texty.
"Nágovia" slúžia Varunovi ako
pomocníci.
Na obrázku vidieť fotografiu zo satelitu
(NASA) - most medzi Srí Lankou a Indiou, o ktorom sa hovorí v epose
Rámájana. Podľa legendy bol most postavený pre Rámu, hlavného hrdinu
Rámájany, aby mohol zachrániť svoju ženu - Situ.
Kmeň indiánov Hopi
Za veľmi dôveryhodné možno považovať svedectvá a odkazy
proroctiev severoamerického indiánskeho kmeňa Hopi, ktorí verí, že
ako kmeň vyšli z podzemia, kde boli ukrytí pred potopou. Títo
Indiáni veria v päť svetov a v podzemí
boli v úkryte z dôvodu zničenia druhého sveta, po ktorom prišiel
svet tretí (tento).
Egyptský boh Osiris
Egyptský boh Osiris
bol bohom podzemia. Existuje aj Kniha mŕtvych,
ktorú mali Egypťania, kde je veľmi veľa statí venovaných tomuto bohu.
Jeho uctievanie podľa encyklopédie Wikipedia pretrvávalo do 6. storočia
po Kristovi. V roku 380 Flavius Theodosius, ktorý ako prvý uzákonil
kresťanstvo, zničil svojim nariadením všetky pohanské chrámy.
Iné zdroje
Popri výrazu
Thule (termín sa používa aj dnes
pre označenie kultúr na ďalekom severe) sa ešte ujal pojem Vril,
ktorý opisoval autor Edward Bulwer-Lytton v knihe pod názvom
"The Coming Race" (1870), ktorý možno stiahnuť
tu: http://www.gutenberg.org/etext/1951.
Ide o knihu podobnú sci-fi žánru, neskôr vydanú aj pod názvom Vril,
ktorá však popisuje niektoré veci o podzemnej rase príliš
popisne,
až niektorí čitatelia začali považovať knihu nie za fikciu, ale za
fakt. V súvislosti s nacizmom sa hovorí aj o tajnej spoločnosti Vril.
K založeniu dopomohol údajne Karl
Hauhofer, ktorý ako vojenský atašé v Japonsku študoval zen
budhizmus a údajne prešiel školením tibetských lámov.
Príbeh admirála Byrda
Admirál Byrd bol jeden z významných
bádateľov USA, ktorý sa narodil v roku 1888 a v dvadsiatom
roku svojho života vstúpil do námorníctva USA. Mal veľkú záľubu v lietaní,
ktorú mu do profesionálnej kvality vyprofilovala aj vojna. Stal sa
z neho jedinečný navigátor v moreplavbe a letec, neskôr
aj letecký inštruktor pre námorníctvo USA.
Tento človek sa preslávil ako bádateľ a cestovateľ
v expedíciách do Antarktídy i Arktídy a neskôr svojim
tajným denníkom. Vo februári v roku 1947 tento admirál letel
ponad severnú pologuľu, čo popisuje vo svojom denníku; pričom tu ide
o akési „blízke stretnutie“.
Denník:
11:30 - Z pravej strany i zľava nás sprevádzajú
akési lietajúce stroje! Približujú sa k nám a čosi z nich vyžaruje...
Podobajú sa diskom a sú dosť blízko, aby sme mohli rozpoznať
označenia, ktoré sa podobajú hákovým krížom...
"Dovolili sme vám sem vstúpiť, lebo ste dobrý človek a dobre
známy na povrchu Zeme, admirál.“ Ja som bol úplne nemý. „Áno,“ odpovedal
majster, „nachádzate sa vo svete Ariani, čo je podzemný svet.“
"... V roku 1945 a aj neskôr sme sa pokúšali nadviazať
kontakt s vašou rasou, ale naše úsilie sa stretlo s nepriateľskosťou,
poslali sme k vám naše lietajúce stroje Flugelrads, po ktorých
ste strieľali...“
"Naši poslovia doručili správy mocnostiam vášho sveta, tie však
stále nepočúvajú... Vidíte, naša veda a kultúra je mnoho tisíc
rokov v predstihu oproti vašej rase, admirál.“
Geológovia neschvaľujú teóriu dutej
zeme, avšak nevylučujú možnosť obrovských podzemných dutín v jej
hlbinách.
Smoky God alebo cesta do vnútra Zeme
Olaf Jansen
ako devätnásťročný rybár z Nórska sa spolu s otcom rozhodli
plaviť sa ďalej na sever. Po nebezpečnej plavbe sa dostali na miesto,
ktoré možno označiť ako podzemný svet. Vzniká kniha o utopickom
podzemnom svete Agharta, o ktorom sú zmienky aj v starovekých
záznamoch nórskej mytológie - Valhalla. Knihu napísal Willis George
Emerson, avšak nejde o zábavnú literatúru, ale o druh žánru s tvrdeniami,
ktoré chcú vyzerať pravdivé: http://www.ourhollowearth.com/SmokyGod.htm
Dr. Raymond Bernard
Spomedzi
mnohých autorov o teórii dutej zeme ma zaujal Dr. Bernard, ktorý
vo svojej knihe The Hollow Earth (Dutá zem) rozpráva príbehy
o ľuďoch, ktorí vošli do podzemia a podľa Bernarda UFO pochádza
práve odtiaľto.
Citujem:
(O tuneli v Roncador [v Mato Grosso] sa hovorí, že ho strážia
divokí Murcego Indiáni, čo podporuje aj americký vedec Carl
Huni, ktorý študoval tento kmeň. Esej sa volá 'The Mysterious Tunnels
and Subterranean Cities of South America' (1960)):
Vstup
do jaskýň strážia títo Indiáni - sú tmaví, s veľkou fyzickou
silou. Vedia všetko zacítiť lepšie ako stopársky pes. Aj keď vám dovolia
vojsť dovnútra, obávam sa, že sa navždy stratíte pre súčasný svet;
pozorne strážia tajomstvo a nemusia pustiť ľudí späť do tohto
sveta, ak raz niečo uvideli.
Údajné vchody do podzemného
sveta
Agharta
je teda názov podzemného sveta a Šambala / Shamballa jeho
hlavné mesto. O "vchodoch do podzemia" píšu viaceré
stránky zaoberajúce sa ezoterikou:
- Mato Grosso, Brazília;
existuje tu údajne atlantské podzemné mesto Posid
- Kentucky, Mamutia jaskyňa (Mommoth Cave), USA
- Manaus, Brazília
- Vodopády Igua, Argentína/Brazília (na hranici)
- Vrch Epomeo, Taliansko
- Himaláje a Tibet, Mount Kailash, svätá hora Boha Šivu
- Mongolsko
- Veľká pyramída v Gize
- Severný a južný pól
- Mount Shasta, Kalifornia - existuje tu údajne podzemné mesto Telos
Vyššie uvedené informácie
nechcem podsúvať ako hodnoverné, ale iba naznačiť, z čoho vychádzali
niektoré nám doposiaľ neodhalené okultné tiene nacistickej ríše a
prečo si hákový kríž zobrali ako svoj symbol.
Staroveká India, Atlantída a
Ganeš
Viracocha, boh Inkov, stvoril
Zem, hviezdy, nebo a ľudstvo. Prví ľudia ho však neposlúchali,
tak ich zničil potopou a stvoril nový svet...
Americký
spisovateľ a bádateľ John L. Stephens navštívil ruiny majskej civilizácie
a našiel vyobrazenia slona na stĺpe v Copane. Existuje však aj majský
boh s veľmi veľkým nosom, ktorý predstavuje pozoruhodnú podobu
s Ganešom.
Podľa
dvoch svetových antropológov (Robert Heine Geldern a Gordon F. Ekholm)
boli lode na indickom subkontinente už tisíc rokov pred narodením
Kolumbusa oveľa schopnejšie a technicky viac pripravenejšie ako
lode vyrábané v Európe do 18. storočia. Týmto chcem naznačiť,
že dávni Indovia mohli navštíviť Južnú Ameriku. Lopez,
španielsky autor knihy Rasa Árijcov v Peru, tvrdí že mnohé
hlinené či keramické nádobky nájdené v Peru obsahujú znázornenia
Rámájany a Mahábháraty.
Majú pre nás Indiáni svoje prekvapenia?
Koniec majského kalendára
je 21. alebo 23. decembra 2012. Sú dve korelácie a táto (23)
je od Lounsburyho. Podľa inej od Goodmana, Martinez-Hernandeza
a Thompsona sa majský kalendár končí roku 2012, a to 21. decembra,
avšak v kalendári Majov je posledný dátum uvedený ako 13.0.0.0.
Chystajú
pre nás Indiáni prekvapenia, o akých ani netušíme? Určite
rôzne zmeny možno vyrátať, napr. obehy hviezd a vyššie uvedený
dátum sa môže predsa len opierať o nejakú astronomickú vedomosť,
o ktorej sa nám ani nesníva. Prečo Majovia kalkulovali s dátumom
v pre nich tak ďalekej budúcnosti? Majský
kalendár (veľký cyklus) sa začína v roku 3114 pred Kristom, čo
sa veľmi blíži k dátumu smrti/zmiznutiu Krišnu, teda aj k dátumu
počiatku Kali Yugy, obdobiu temna, ktoré podľa hinduistického kalendára
završuje etapu štyroch Yug. Dvanásťročný rozdiel medzi počiatkom
vzniku majského kalendára a zmiznutím Krišnu je v takej
ďalekej histórii naozaj zanedbateľný. A nielen to - rozdiel nemusí
byť vôbec, ak zoberieme do úvahy, že ľudia sú omylné tvory!
Kresťanstvo a iné náboženstvá
- je rozdiel medzi nimi, alebo ho iba vytvárame?
"Nebudeš mať iných bohov okrem mňa",
vraví biblia, Genezis 20:3. Ale nie sme
polyteisti aj vtedy, keď sa klaniame prezidentom sveta - "guruom",
prezidentom korporácií, kariére, titulom, "certifikátom" a predovšetkým
iba peniazom?
Slovo
joga, ak hľadáte v sanskritskom slovníku (jednoduché, ak
použijete anglické "union"), znamená "
jednota".
Latinské "
religare", z ktorého vychádza naše slovo
"religiózny" (nábožensky) či anglické "religion"
(náboženstvo) je tiež
jednota.
Satya Yuga
je podľa hinduizmu prvý vek, keď ľudia žili s Bohmi. Bližšia podobnosť
so židovským/kresťanským rajom už ani nemôže byť!
V Mahábhárate
je príbeh o tom, ako panna počala dieťa od Boha.
V hinduizme
sa očakáva príchod ničiteľa Kali Yugy (proroctvo hovorí o príchode
človeka menom Kalki, ktorého rôzne skupiny považujú buď za vtelenie
Boha Višnua alebo Šivu), čo sa podobá kresťanskému očakávaniu druhého
príchodu Pána (Krista).
Hinduizmus a ani budhizmus
nie sú v rozpore s kresťanstvom a jeho hodnotami, v našej
kultúre sú však niečím novým, čo nás buď vedie k nezáujmu alebo
hlbšiemu poznávaniu. Tvrdenie, že Boh sa zjavil iba v Jeruzaleme,
vedie ku xenofóbii. Meno Krišna v Indii dokonca vyslovujú niekde ako
„Krsto“.
Keď
prišli prví anglickí dobyvatelia do dnešnej Ameriky, zabíjanie Indiánov považovali za vôľu Božiu a puritáni citovali Žalm 2:8: "Žiadaj si odo
mňa a dám ti národy za dedičstvo a končiny zeme do vlastníctva."
Masakrovali tisíce a státisíce Indiánov, tí sa od nich potom naučili
skalpovať... O Južnej Amerike možno povedať to isté. Sú dôkazy o tom,
ako cirkev priamo podporovala zabíjanie v snahe získať zlato.
Byť kresťanom
a bez denominácie, alebo aj hinduistom a tiež bez denominácie, je
na Slovensku (v pomerne veľmi konzervatívnej krajine) čosi pre väčšinu
ľudí úplne neznáme.
V Severnej Amerike Ku Klux
Klan pri svojich krvavých rasistických aktivitách používa kresťanský
kríž a nikto ho nechce zakázať...!
Budha a Ganeš
sú tu. Je to radostná správa, že? Stačí si sadnúť a piť červené
víno...
Back