
Iní bohovia
Ďalších bohov možno chápať aj ako akési "orgány", "stavy",
"nálady" či "rozpoloženia" Jedného Boha, ktoré
majú svoje pomenovania - prstom Jedného Boha je napr. Ganeš,
nechtom Indra. Višnuisti často vidia aj Šivu iba ako "energiu
Boha Višnua" a šivaisti zase naopak. U šaktistov je to
podobné... Žiaľ, "prsty" či "orgány" Jedného
Boha vidí západná i európska kultúra iba oddelene od "Hlavného
Tela", treba teda povedať, že ide o akýsi konflikt medzi dvoma
kultúrami, ktoré sú v myslení dosť nekompatibilné. Vhodnou analógiou
viacerých bohov sú napríklad aj naše role - každý človek má otca i
matku a svoje potomstvo, je teda otcom i synom zároveň, v práci lekárom
či technikom, v dome, kde býva, je susedom, vo voľnočasových aktivitách
je spoluhráčom (napríklad v basketbale) atď.
Exodus 3:2, A
ukázal sa mu anjel Hospodinov v plameni ohňa z prostriedku kra. A
videl, že hľa, ker horí ohňom, a ker nie je strávený od ohňa. A Mojžiš
povedal: Nože nech idem ta a vidím toto veľké videnie, prečo nezhorí
ker.
Agni je bohom (ohňa)
a súčasťou tzv. "Dikpalas",
čo je v sanskrite druh božstiev, ktoré riadia špecifické smery vo
svete (toto učenie má aj Kalačakra). Rôzne náboženské prúdy môžu mať
aj iné pohľady na koncept "Dikpalas". Ašta-Dikpalas
sa používa ako pojem pre osem
takýchto božstiev, kde patria:
Agni na obrázku v podobizni ženy.
Štyria takíto strážcovia smerov - Lokapala
(strážcovia sveta); sú to:
Kubera - sever (je aj bohom bohatstva)
Jama - juh (je aj bohom smrti)
Indra - východ (je aj bohom vojny)
Varuna - západ (je aj bohom oceánov)
Ďalšími strážcami sú:
Išana - severovýchod
Agni - juhovýchod
Váju - severozápad
Nirrti - juhozápad
Ďalšie doplnenie:
Brahmá - zenit (vrchol)
Ananta - nadir (bod na oblohe)
Zdroj: Dictionary of Hindu Lore and Legend, 2002, autor:
Anna Dallapiccola
Ayyappa (Ajapá)
Hoci o bohu menom Ayyappa
nie sú veľké zmienky v klasických hinduistických textoch, synonymom
preň môže byť Šasta (Shastha) - slovo, ktoré sa vyskytuje aj
v Mahábhárate.
Historici dospeli k názoru, že s najväčšou pravdepodobnosťou
ide o dravidské božstvo. Ich názory sa opierajú predovšetkým o výskum
rituálov v južnej Indii. Hoci existujú hodnoverne preukázateľné príbehy
o tom, ako Višnu vzal na seba ženskú podobu
(tzv. formu Mohini), viera v Ayyappu
sa skôr opiera iba o legendy, ktoré sú v rôznych zdrojoch iné. Ayyappa
je synom Boha Šivu, ktorý neodolal
ženskej kráse, ktorú na seba zobral Višnu.
O ženskej podobe Višnua sa píše
aj v Bhágavata Puráne (8.9.9): "Najzvrchovanejší
Boh vo forme Mohini povedal démonom..." Ayyappa
má milióny prívržencov a na juhu Indie je veľmi populárny. Jeho špecifickou
charakteristikou je, že je to ďalší "detský" boh podobne
ako Murugan.
Chandramouleshwar
Chandramouleshwar (Čandramoulešwar) je staroveká
forma Boha Šivu s dôrazom na mesiac (polmesiac).
Dattatreya
Dattatreya je
hinduistický Boh, ktorý sa kedysi
dávno zjavil tu na Zemi a ktorého hinduisti pokladajú za inkarnáciu
Svätej Trojice - Brahmá,
Višnu, Šiva.
Slovo "Datta" znamená "odovzdať
sa" a je odvodené od viery, že Svätá Trojica sa
odovzdala jednej dvojici muža a ženy, ktorá bola svätá (Atri a Anasuya)
a ktorá ho počala. Dattatreya
bol skutočnou osobou, hoci o jeho historickom pôsobení sa vie málo.
Existuje veľa jeho vyobrazení s troma hlavami - každá predstavuje
jedného Boha z hinduistickej Svätej Trojice
(Brahmá, Višnu, Šiva). Bol synom Atri, preto po slove "Datta"
nasleduje "Atreya." Jeho dopravným prostriedkom je pes.
Chiranjeevin (Čirandžívi)
Čirandžívi
je termín pre osem nesmrteľníkov a zároveň osem veľmi
dôležitých postáv hinduizmu, ktorých tiež môžeme zaradiť medzi
bohov - devov. Sú
to: 1) Ashwatthama (Ašwatthámá) - syn majstra bojových
umení Dronu, ktorý pôsobil v Mahábhárate pri kráľovi
Dhrtaráštrovi; 2) Mahábalí;
3) svätec Vyasa (Vjása); 4)
Hanuman; 5)
Vibhíšana - mladší brat démona Rávanu, ktorý
sa pridal na Rámovu stranu pri spravodlivom boji na Srí Lanke kedysi
dávno, ako opisuje epos Rámájana; 6)
Kripa - hlavný kňaz v Mahábhárate na
dvore kráľa Dhrtaráštru; 7)
Parashurama (Parašuráma) - šiesta avatára Boha
Višnua; 8) Márkandeya (Márkandeja)
- dávnoveký mudrc z klanu Bhrigus.
Indra
Indra je bohom počasia a vojny, ale aj pánom
Swarga loky (loka je v sanskrite
slovo, ktoré znamená "svet", "dimenziu", "bydlisko"...).
Swarga sú nebeské svety, kde tí spravodlivejší čakajú na svoju
ďalšiu reinkarnáciu.
Madurai Veeran
Madurai Veeran (Maduraj Víran) (bojovník z mesta
Maduraj) je tamilský folklórny boh na juhu Indie najmä v indickom
štáte Tamil Nadu a potom v oblastiach na juh od Indie (Singapúr, Malajzia
atď.). Jeho meno je odvodené od mesta Maduraj. Tento boh je populárny
medzi Tamilcami mimo Indie ako napríklad na francúzskom ostrove Réunion
(francúzsky zámorský department patriaci do Európskej únie), ktorý
leží na východ od Madagaskaru v Indickom oceáne. Madurai Veeran je
populárny aj vo francúzskych zámorských oblastiach (napríklad v oblasti
Karibiku).
Navagraha
Navagraha je deväť
primárnych božstiev vo védskej
astrológii (nava = deväť; graha = sféra). Sú to:
Súrja, boh slnka.
Čandra, mesačné
božstvo aj pod menom Soma.
Mangala, boh
planéty Mars. Je to boh vojny a celibátu. Je učiteľom ezoterických
náuk.
Budha, boh
planéty Merkúr.
Brihaspati je
(védske božstvo) pánom planéty Jupiter.
Shukra (Šukra),
boh planéty Venuša, syn veľkého Bhrigu.
Shani (Šani),
boh planéty Saturn a soboty.
Ráhu (boh
narastajúceho mesiaca, alebo hadia hlava) a Ketu
(boh ubúdajúceho mesiaca) sú bohovia mesačného
pohybu. Ráhu patrí medzi asurov a podľa jednej legendy
mal šťastie piť z božského nektáru, ale Višnu
v ženskej forme Mohini mu odťal hlavu, ktorá ostala živá a
nesmrteľná; všetko ostatné sa premenilo na Ketu (hadí chvost).
Pardžánja
Pardžánja je védske božstvo dažďa, často spájané
s Indrom - "hromoboh",
ktorý potrestá hriešnikov. Sú mu venované dva chválospevy v Rigvéde
(5,63 a 7,101). Slovo Pardžánja (Parjanya)
v sanskrite znamená "dážď"
alebo "dažďový mrak". V slovanskej
mytológii je mu ekvivalentný Perún
a u starých Germánov Perkunos
(pomenovanie v dnes už neexistujúcom jazyku - v gótštine). Modlitby
venované tomuto bohu pomáhajú, aby nás dažde požehnali. Pardžánja
je uvádzaný aj ako jeden zo Saptariši
(Sedem veľkých mudrcov).
Sri Muneswaran
Sri Muneswaran vyšiel zo Šivovej tváre a nadobudol
sedem podôb (inkarnácie): Sivamuni, Mahamuni, Thavamuni, Naathamuni,
Jadamuni, Tharammamuni a Vaazhamuni. Ide o dávnovekú inkarnáciu Šivu
z čias, keď na zemi pôsobil kráľ Takšar.
Venkatešvara
Forma Mahá Višnua,
ktorá ochraňuje svätú trojicu Trimúrti.
Višvakarmá
Je boh všetkých (kozmických) architektov a (kozmických)
remeselníkov, zároveň je to aj nebeský architekt celého vesmíru; píše
sa o ňom vo Védach.
Bohovia Véd
Možno sa začudujete, ale Brahmá sa nenachádza pod svojím menom vo
Védach; ani Šiva, ani Ganéš. Preto sú védski bohovia tu uvedení samostatne.
Je zrejmé, že v hinduizme sa Bohovia ako Šiva či Višnu sformovali
oveľa neskôr.
Medzi najdôležitejších védskych bohov (ako ich uvádza
Rig Véda) patria: Indra (boh búrok
a hromov), Agni (boh ohňa), Pradžápati
(boh celého tvorstva, ktorého úlohu neskôr prevzal Brahmá), Varuna
(boh mora), Marutovia (božstvá
búrok, Rudrovi synovia), Mitra
(boh čestnosti a priateľstva), Višvakarmá
(hlavný nebeský architekt), Ušas
(bohyňa úsvitu - jej ekvivalentom v európskej kultúre je Auróra),
bohyňa Vak (možno ju stotožniť
s Deví a prípadne i s bohyňou Sarasvatí; modrá
farba v tomto texte je zvolená pre označenie božstva ženského pohlavia,
aby bolo zrejmé, kto je bohom a kto bohyňou), bohyňa Aditi
(matka bohov), Jama (boh smrti),
Súrja (najdôležitejší slnečný
boh), Savitr (ďalší slnečný boh),
Pušan (tiež slnečný boh), Váju
(boh vetra), Brhaspati (boh modlitieb,
nazývaný aj Deva guru, niektorí učenci ho stotožňujú s Ganéšom), Dyaus
Pitá (nebeský otec, niekedy pomenovaný aj Dyauspitr) a
jeho božská družka Prithvi (Matka
Zem), Višvedevá (rôzni bohovia
chápaní ako celok), Rudra (boh
hromov a vetra, ktorého hinduisti stotožňujú so Šivom), Dadhikrá
(svätý kôň, ktorý je zosobnený v rannom slnečnom svite), Vástospati
(ochranca príbytkov a domova), Mandžu
(vojnový boh), Ašvin alebo Ašvinau
(dvaja božskí jazdci a zároveň dvojičky, sú lekármi bohov a pánmi
ajurvédskej medicíny), ale i vyššie spomenutý Pardžánja
a ešte niekoľko ďalších mien, ktoré už nie sú tak dôležité (patria
k nim démoni ako Valá, Vrtra atď.).
Niekoľko ďalších slov o iných bohoch
V Indii je veľa bohov, možno "pomocníkov",
ku ktorým si možno nájsť cestu. Patria k nim pravdaže aj svätci. Devovia
sú zase už božské bytosti, ktorými sa stali aj ľudské tvory, napr.
básnik Vyasa (Vjása) a iní. V Mahábhárate má napr. Krišna
brata - Balarámu, tak aj tento je zaradený do panteónu božstiev.
Hinduistickí bohovia majú veľa inkarnácií a z množstva mien vzniká
často iba zdanlivý dojem, že v hinduizme je veľa bohov. Ráma a Krišna
sú tým istým božstvom (Višnu), len každé pôsobilo v inom čase (Ráma
oveľa skôr ako Krišna).
Ak sa teda zamyslíte nad tým, že sa v Indii používa
výraz "330 miliónov bohov" (a dokonca sa nájdu
aj ľudia, ktorí o "330 miliónov bohov"
píšu, ako že je to fakt), často sa v mnohých podobách hovorí
iba o jednom. Podľa Bhagavadgíty samotní ľudia nie sú oddelení od
Boha a kedysi dávno sa verilo, že bolo 330 miliónov ľudí na celej
Zemi. Z tohto vznikol pojem "330 miliónov Bohov",
ale ide naozaj iba o symboliku.
Bohovia ako Šiva, Višnu či Ganeš
sú samozrejme nesmrteľní a patrí k nim aj u nás takmer neznámy Boh
slnka Surya.
Back
