
Šiva
Šiva
je vôbec najlepší jogín,
tantrik a meditátor.
Bez Neho nemôže človek v joge nikam prísť, ani v tantre. Šivaistický
smer (viď článok o Ganešovi) sa považuje
za vôbec jeden z najstarších v hinduizme a mnohé sväté texty obsahujú
vyjadrenia v duchu, že Šivovi sa v joge a tantre nikto nevyrovná.
Šiva je zvrchovanou a Najvyššou Bytosťou
v šivaistických učeniach. V sanskrite Šiva je Ten,
kto je milý a priateľský. Jeho ďalším menom (ktoré sa objavuje
vo Védach) je Rudra. Rudra býva
aj skrátené, hoci nesprávne pomenovanie pre strom rudrAxa (rudrakša,
veľké "A" v slove znamená dĺžeň - rudráxa), ktorý rastie
v Nepále i v Indii okolo Himalájí. Tento strom prináša na svet plody,
z ktorých sa vytvára šivaistický ruženec. Na obrázku vľavo nižšie
vidieť pravé korálky rudrAxa.
Existuje legenda, podľa ktorej Brahmá
a Višnu prosili Mahádevu
Šivu, aby zničil zlého démona Tripurasuru. Pán Šiva
privrel oči a meditoval istý čas.
Keď
ich otvoril, vypadli Mu z nich slzy. Takto začali rásť tieto
stromy. Podľa ďalšieho hinduistického textu (Šiva Mahápurána)
sa Ho Párvatí pýtala na pôvod rudrakše. Šiva odvetil, že robil pokánie
tisíc rokov a po takom dlhom čase, keď mal oči zavreté, ich napokon
otvoril. Takto vznikol tento vzácny strom - zo Šivových sĺz.
Šiva
sa neuvádza vo Védach pod týmto menom (Šiva), ale keďže sú neodškriepiteľné
spojenia významov slov Rudra a Šiva, medzi hinduistami
panuje zhoda, že slovo Rudra vo Védach predstavuje Šivu.
Šiva sa v dávnych textoch uvádza aj pod
menom Sasisekhara (s mesiačikom pri čele).
Šiva je Ničiteľom sveta, ale je aj predstaviteľom
Najvyššieho dobra. Šiva je Bohom
jogínov, sebakontroly, ale zároveň aj milencom svojej Šakti
- Párvatí. Tantrici plody tantry bez existencie Šivu nemôžu dosiahnuť.
Jeho synovia sú Ganeša a Kartikeya.
Má ešte dve dcéry, Manasu a Netu,
a ešte stvoril niekoľko bytostí, ktorými boli Andhaka
(Šiva ho ako syna odvrhol), ale aj Virabhadra
- démon uctievaný doposiaľ v Indii (kde má aj chrámy), ktorého Šiva
použil ako mocnú zbraň v ťažkých bojoch proti hrozným asurom a ktorého
v Indii považujú za patróna okultných praktík. Tu treba rozlíšiť slovo
"démon" od kresťanského ponímania a skôr ho chápať v ponímaní
arabského slova "džin" (mocný duch, ktorý sa vie zhmotniť).
Šiva žije v Himalájách a Jeho domovom je svätá hora Kailasa.
Jeho hlavnými symbolmi sú trident (trojzubec), ale aj hady, ktoré
naznačujú, že je mimo smrti. Hady sú však aj symbolom energie Kundalini.

Šivov dopravným prostriedkom je býk - Nandi.
Šiva často sedí na koži z tigra alebo nosí tigriu kožu.
Šivaisti patria v Indii k najväčším askétom a k najlepším
jogínom. Ich telo je pokryté popolom a nosia korálky rudrAxa.
Rudra, Boh búrok a vetrov v Rig Véde, sa považuje
za skorú formu Šivu (skoré uvedenie tohto Boha vo védskych textoch,
hoci pod iným menom).
Atribúty Boha Šivu sú:
Tretie oko, z ktorého vzišiel aj Skanda
(Šivov syn).
Hady. Ale aj polmesiac, ktorý mohol
byť prevzatý i moslimami, lebo v Arábii
kedysi existovali Šivove chrámy.
Svätá rieka Ganga. A potom aj v Indii jedno
z najposvätnejších miest, Váránasí, ktoré leží na brehoch Gangy.
Ale aj bubon.
Vibhuti - sú to tri čiary nakreslené popolom
na čelo.
Na
obrázku je šivaistický znak Vibhuti, ktorý je nakreslený popolom
a červená bodka v strede čela symbolizuje Šivove tretie oko.
Popol, ktorým sa Šiva natiera (lebo ako Ničiteľ
vesmíru miluje finálny výsledok ohňa).
Tigria koža, ale aj slonia a jelenia koža.
Trident (trojzubec).
Nandi (býk).
Lingam, čo je penis, ale nie všetky podoby
lingamu takto hneď vyzerajú. Lingam bol nájdený aj v kultúre Harappa
(3300 - 1600 rokov pred Kristom). Jyotirlinga (vyslovuj džiotirlinga)
je Šivov lingam a zároveň dvanásť
najposvätnejších a najstarších chrámov v Indii.
Váránasí - mesto v indickom štáte
Uttar pradéš situované na brehoch rieky Ganga je Šivovi najbližšie.
Svätá hora Kailáš
v Himalájách (viď článok o Ganešovi).
Pre Pána Šivu je sväté číslo Päť a Šivove
telo, vraví sa, pozostáva z piatich mantier, ktoré sa volajú pancabrahman.
Ako Božie formy, každá z nich má meno i ikonografiu. Sú to tieto mantry:
Sadyojata, Vamadeva, Aghora, Tatpurusa, Isana.
Šiva je Bohom paradoxov a dvojznačností. Šiva sa
pripodobňuje aj k Agnimu (symbol ohňa a popola), ktorého meno je vôbec
prvé v Rig Véde, prvej Véde, hádam jeden z najstarších textov sveta.
Šiva má aj niekoľko vtelení (avatára ako Hanuman) a zvyknú sa sem
zaraďovať aj ľudia, ktorí šírili učenie Sanatana Dharmy. Šiva má 1008
mien a 64 foriem. O Šivovi je
lepšie povedať, že má expanzie, zatiaľ čo Višnu má inkarnácie
(ľudí ako Krišna, v podobe ktorých tento Boh prichádza na Zem).
Šaivizmus alebo šivaizmus má mnoho
škôl a jednou z nich je napríklad Trika
šivaizmus. Šivaizmus je pomerne
podstatne viac komplexnejší ako
višnuizmus; je to pravdaže z
dôvodov, že okrem Višnua, ktorý je vo višnuizme jediný, v šivaizme
je to aj Ganeš a Skanda
(ktorých uctievajú niektorí nasledovníci ako absolútnych Bohov) a
aj Šakti, ktorá plní rolu Šivovej
polovičky. Šaiva (Šiva) Siddhanta
je asi vôbec jedna z najstarších i dnes aktívnych hinduistických škôl,
ktorá vychádza z tzv. Šaiva Ágama
(Ágama = príručky pre posvätné uctievanie). Prvým významným historicky
zadokumentovaným guru tejto školy bol Maharishi Nandinatha
(asi okolo 250 rokov pred Kristom). Ďalšie školy potom sú: Pashupata
Shaivism, Siddha Siddhanta, Lingayatism,
Shiva Advaita a je ich pravdaže viac.
Poznámka: Niektoré mená tu uvedené sú ponechané
tak, ako ich uvádzajú anglické prepisy sanskritských textov - "sh"
treba čítať ako "š"; "j" ako "dž"; "ch"
ako "č", "ee" ako "í" atď.
Ribhu Gíta
Ribhu Gíta je tiež veľmi starý rukopis a predstavuje ďalšiu
Gítu (Bhagavad Gítu); je časťou
z eposu Sivarahasya, čo je upa
purána (v literatúre uvedená
v poradí upa purán ako štvrtá). Ribhu Gíta doslovne znamená
Ribhuova pieseň a pochádza z dávneho
mystického textu z Indie.
Formy Boha Šivu
Šiva je zvrchovaným Bohom
v šivaizme s mnohými formami,
z ktorých jedna je Bhairava často aj s inými menami ako Bhairadya.
Je to najhroznejšia forma Šivu,
ktorú veľmi uctievajú v niektorých oblastiach, napríklad v Nepále.
Bhairadya je vzývaný v modlitbách na zničenie nepriateľov.
Bhairaví je zase forma Šivovej družky,
ktorá je rovnako hrozivá a takmer nerozoznateľná od Kálí.
Existuje niekoľko príbehov o pôvode Šivovej
formy menom Bhairava. Jeden
z nich popisuje príbeh prvej Šivovej ženy
- Satí, ktorá bola dcérou
Dakšu (v Satya Yuge). Satí sa rozhodla vydať sa za Šivu,
ale jej otec, Dakša, to rázne odmietol, pretože Šiva
bol preňho veľký podivín, askéta s paradoxnou
povahou obklopený zvieratami, najmä hadmi, duchmi a
celý v popole. Jedného dňa sa Dakša rozhodol uskutočniť
veľkú slávnosť (yagna) a pozval všetkých bohov, ale
nie Šivu a Satí. Satí však predsa prišla, aj keď
sama, ale namiesto prívetivého privítania si musela vypočuť posmešné
a sarkastické slová na adresu Šivu, čo ju tak zarmútilo, že
sa hodila do rituálnych plameňov. (Tu
je aj pôvod pomerne dosť drastického rituálu s rovnakým menom - Satí,
ktorý bol kedysi zaužívaný v Indii, keď sa ovdovené ženy museli rozlúčiť
so svojim životom upálením na hranici zaživa spolu s nebohým manželom.)
Keď sa Šiva dozvedel, čo sa stalo, zabil Dakšu, rituálne
miesto rozdupal, vzal telo Satí na plecia a v zúrivosti utekal
bez cieľa sem a tam, až sa Višnu
zľakol, že zničí celú Zem. Višnu
tak použil svoju nebeskú zbraň - nebeský
disk - a s úmyslom zastaviť Šivovu
zúrivosť týmto diskom rozsekal telo
Satí na kúsky, ktoré popadali
na rôzne miesta. Tieto miesta existujú dodnes a volajú sa Shakti
Peethas. Hinduisti veria, že Šiva vo svojej hrozivej
forme Bhairava stráži tieto
sväté miesta.
Bhairava má osem foriem, a to:
1) Kala Bhairava, 2) Asitanga Bhairava, 3) Samhara Bhairava, 4) Ruru
Bhairava, 5) Krodha Bhairava, 6) Kapala Bhairava, 7) Rudra Bhirava
a 8) Unmatta Bhairava.
Pán Šiva má aj svoj mesiac a v Ribhu Gite sa píše (hovorí
Šiva): "Medzi mesiacmi som Margashirsha"
(Margaširša - November-December). Šiva
rovnakým spôsobom hovorí aj o svojej liečivej rastline, ktorou je
Mahaushadhi.
Ardhanari
V hinduizme je Ardhanari obojpohlavný Boh - Šiva z
jednej časti, Párvatí z druhej časti. Ide o syntézu mužských
a ženských energií aj pod menom Ardhanarishvara.
Nataraja (Natarádž)
Šiva býva často vyobrazovaný
ako "narteswara", čo
je nepálsky ekvivalent Jeho podoby známej z južnej Indie - Nataraj,
Kráľ vesmírneho tanca. V tomto
vyobrazení má Šiva 14 rúk
a v každej drží objekt, ktorý Ho symbolizuje - napríklad trojzubec,
bubon atď.
Päť najsvätejších chrámov Šivu
Hora Chandrashila Peak / Čandrašila
(v preklade "Mesačný vrch") vo veľmi veľkej výške (3679
m) ukrýva chrám zasvätený Šivovi. Je to jeden z najvyššie položených
chrámov na svete. Patrí k miestam, ktoré hinduisti označujú slovom
Panča kedar. Spolu je to päť chrámov, ktoré postavili Pánduovci
potom, ako zvíťazili v ťažkom boji nad Kuruovcami.
Legenda vraví, že cítili pocit viny, rozhodli sa teda pristúpiť k
Šivovi. Ten sa im vyhol. Neústupčivosť Pánduovcov nakoniec spôsobila,
že Šiva, aby sa im úspešne vyhýbal, nadobudol formu býka. Pánduovci
ho aj tak všade prenasledovali. Nakoniec to zapríčinilo, že sa Šiva
rozdelil na niekoľko častí, z ktorých pupok je Madmaheshwar,
ruka Tungnath, tvár Rudranath, vlasy zapletené do vrkočov
Kalpeshwar. Názvy sú miestami, kde má Šiva svoje najsvätejšie
chrámy v Indii, všetky v štáte Uttarákhand.
Kedarnath (miesto, ktoré robí číslo päť - panča - úplným)
považujú za hlavný chrám. Chrámy sú veľmi vysoko v horách a v Indii
panuje názor, že ich postavili Pánduovci.
O pôvode slova "Sloven"
sa veľa nevie. V tamilčine, v
jednom z najstarších jazykov sveta (dravidského pôvodu), napríklad
"sol" (solu-, solv-
atď.) znamená "velebenie", ale aj "povedať",
čo sa prekvapivo zhoduje s význammi našich slov ako "sláviť",
"velebiť". Niektoré názory, napríklad od Dr. Cyrila
A. Hromníka, hovoria že pomenovanie "Sloven",
"Sloveni" a takisto aj "Slovák"
(či "Slavian" atď.) vychádza z dvoch tamilských slov
a Dr. Hromník podopiera tento názor aj na tamilskom slove "tassar",
čo znamená to isté, čo slovenské "tesár"
(podobných slov nájdeme viac). Druhé slovo -"veni"
- znamená v tamilčine husté zapletené vlasy. Termín "Sloveni"
teda môže označovať toho, kto velebí vlasatého. A jediný Boh,
o ktorom vieme, že je naozaj vlasatý, je Šiva.
Dr. Hromník tvrdí, že styky starých Slovenov s Dravidmi boli kedysi
dávno dosť intímne.

Back
