Boh Skanda
Skanda
Bodhisattva
alebo Wei Tuo je považovaný v čínskom
budhizme za oddaného nebeského ochrancu budhistických chrámov, ktorý
stráži Dharmu a objekty Dharmy. Je považovaný za hlavného vojvodcu
32 nebeských vojvodcov, ktorí prichádzajú pod patronátom štyroch
Nebeských Kráľov...
Kärttikeya
(Subrahmanya, Kumara, Arumugan, Šanmugan, 'Murugan', Guha, Saravana,
Swaminatha, Velan, Velavan, Senthil alebo Mayureš) je Boh zrodený
z magickej iskry Boha
Šivu. Vôbec najstaršia Véda - Rig Véda, začína veršom "Velebím
Ťa, Agni..." - Agni, Boh ohňa, a Šiva, ktorého nasledovníci nosia
svätý popol, sú spájaní ako jeden Boh (podľa niektorých názorov),
pretože Šiva je jednoznačne spájaný s ohňom.
Skanda
Kumara alebo Karttikeya
je známy ako védska osobnosť spomenutá v upanišáde Chandogya
pod menom Sanat Kumara. Jeho najväčšia
popularita smeruje na juh Indie, Srí Lanku, Singapúr, ale vďaka tamilskej
komunite má postavený chrám i v Južnej Afrike alebo v Sydney - Sydney
Murugan Temple.
V desiatej
kapitole Bhagavadgíty, kde Krišna zjavuje svoje tajomstvo Ardžunovi,
sa píše: “Senaninam Aharn Skandah,” - “Z
vojvodcov som Skanda.” Tento Boh je chápaný ako Vojvodca
božskej armády. Zaujímavá je podobnosť s hebrejským výrazom Yehovah
Sabaoth (významovo).
Mudrc Nárada raz cestuje po všetkých
svetoch a stretne sedem veľkých svätcov: Atriho, Bhrigu, Kutsa,
Vašišthu, Gautamu, Kašyapu a Angirasu. Závidí im ich stav a želá
si stať sa ešte významnejším ako oni. Príde preto ku Ganešovi a spýta
sa Ho, ako by také niečo mohol dosiahnuť. Ganeš mu dáva pokyny - treba si
uctiť Skandu pomocou praktiky Kirttikai Vrata. Ganeš zasväcuje
Náradu do uctievania. Po dvanástich rokoch Nárada dosiahne svoj cieľ
vďaka milosti Boha Skandu.
Magnetizujúci je obrázok
Ahmuvana (Ahmuvan), ktorý bol nájdený pri vykopávkach a ktorý
sa podobá na mimozemšťana. Mnohí nasledovníci Murugana tvrdia, že
Ahmuvan nie je nikto iný ako Murugan.
Skanda - Boh z
Indie, je lúčom svetla, ktorý vznikol zo Šivovej iskry. Volajú ho
aj "detský Boh“. Je Šivovou energiou
a Jeho číslom je 6. Zobrazovaný je so šiestimi hlavami. Svojím
oddaným odovzdáva materiálnu i duchovnú energiu, ale aj úspech.
Na Srí Lanke je veľmi známy pod menom Murugan. V ruke drží oštep
- Vel, ktorý symbolizuje Jeho silu. Šesť hláv Boha Skandu predstavuje:
Jnana (múdrosť), Vairagya (nezaujatosť), Bala (silu),
Kirti (slávu), Sree (bohatstvo) a Aishvarya (nebeské
sily). Podľa chápania prívržencov tohto Boha je Skanda zdrojom štyroch
Véd. Jeho popularita na Srí Lanke a juhu Indie je obrovská -
takmer každé mesto má pre tohto Boha chrám.
Existuje osemnásť hlavných purán (hinduistické
náboženské knihy - Smriti), ktoré sú zatriedené medzi Brahmá
purány, Šiva purány a Višnu purány. Sú to tzv. Mahápurány.
Zo všetkých týchto je Skanda
purána vôbec najväčšia. Boh Skanda alebo Karthikeya je hlavnou postavou
Skanda purány. Celú puránu rozpráva On. Hlavnou témou je zabitie démona
Tarakdsuru a táto purána obsahuje 81,000 veršov. V puráne je
aj príbeh o Skandovej svadbe s Valli a Deivayanai.
Kataragama
Toto miesto je
na Srí Lanke veľmi populárne. Prichádzajú sem budhisti, hinduisti
i mohamedáni. Nachádza sa tu slávna svätyňa Boha Katirkamana
(Skanda), ale aj veľa tajomstiev, medzi ktoré patrí aj legenda, že
tu bol už Alexander Veľký. Púť k tomuto Bohu sa na Srí Lanke volá
Pada Yatra - 45-dňová pešia púť
naboso sa usporiada každý rok v priebehu mája, júna, júla. História
Srí Lanky je pomerne dosť dobre zadokumentovaná. Kataragama má históriu,
ktorá sa týka aj Budhovej návštevy Srí Lanky v 6. storočí pred
Kristom. Púť v roku 2006 začala 26. júna a pútnici absolvovali
takmer jeden mesiac chôdze - do Kataragamy prišli 25. júla. Púť začala
z Muruganovho chrámu v dedinke Verugal.
Kataragama je multireligiózna
svätyňa - okrem hinduistov či budhistov sem chodia aj moslimovia,
čím sa toto miesto stáva jedným z málo na svete, kde v mieri
a pokoji vykonávajú svoje náboženské rituály a modlitby
viaceré náboženstvá. Kresťania žijúci na Srí Lanke prichádzajú tiež,
lebo veria, že miesto má mystickú silu.
Púť je značne nebezpečná,
pretože sa kráča miestom, kde sídlia "obyvatelia" džungle. Pútnici
spia pod holým nebom a sú odkázaní na prísun potravy od miestnych
osadníkov.
86-ta kapitola v Mahábhárate ako
rodičov tohto Boha uvádza päť Božstiev: Šiva, Agni, Ganga, Uma a Krttikas.
Zdá sa, že autori týchto zápisov si neboli istí. Skanda je často pripodobňovaný
aj k Bohu slnka (Surya). Atharva Veda obsahuje časť Skanda Yaga,
pomenovanú aj ako Dhurta Kalpa; Dhurta v sanskrite znamená
"lotrovina" (alebo blízko k tomuto významu) a tento Boh, napr. na
Srí Lanke, je chápaný tak, že často prichádza k zlodejom, kriminálnemu
podhubiu, stále Ho však vidia ako dobrého, len s osobitným postojom.
Na stránkach www.murugan.org
sa uvádzajú aj silnejšie slová, a to že je to "pekný kvietok"
(lump)! Pravdaže, ako Boh si to môže dovoliť.
V literatúre sa píše (Vanaparvan,
kapitola 224), že Karttikeya 'svieti ako slnko
v strede červených oblakov'. Ide o zrejmú asociáciu k slnku,
úsvitu a červeným oblakom, čo je blízke aj dravidskému bohu (Ceyon),
ktorý údajne nie je nikto iný ako Murukan/Murugan.
Murukan často
býva zobrazovaný ako dieťa a Jeho dopravný prostriedok je páv. Ako
bojový Boh sa ešte spája s juhom, ale nielen Indie a Srí Lanky, pretože
má veľkú podporu v Malajzii, Singapúre, Austrálii, Fidži, na ostrove
Maurícius, v Južnej Afrike...
Sadkona Yantra
Yantra (jantra) je symbolické zobrazenie božstva, často
ide o akúsi matricu s geometrickými líniami, ktorú si zobrazujeme
v mysli a pomocou ktorej pristupujeme k Božstvu.
Skanda povstal zo šesť
Šivových iskier
a na Srí Lanke a na juhu Indie Sadkona Yantra predstavuje
tohto Boha podobne ako aj známy hexagram - „židovská hviezda“, alebo
Dávidova hviezda. Pečať Šalamúna tiež nesie hexagram - jantru biblického
Jehovu. Šalamúnovou pečaťou bol podľa legiend magický prsteň, ktorý
dal kráľovi Šalamúnovi moc rozkazovať démonom či rozprávať sa so zvieratami.
Bolo na ňom napísané Božie meno so štyrmi písmenami - YHVH
- a štyri drahokamy na ňom. Identita svätého zobrazenia Boha
Skandu so židovským a teda aj kresťanským Bohom - Sadkona jantra
- je silným argumentom pre tvrdenie, že ľudstvo má iba jednu históriu
a že ten istý Boh, ktorý oslovil Židov, oslovil aj iných ľudí
na tejto Zemi v dávnej histórii.
Back